For mange er SEO en jungle og det er der ikke noget at sige til!
Især priserne på SEO er tit rigtig svære at gennemskue og finde hoved og hale i. Derfor har jeg lavet dette indlæg, hvor jeg kommer ind på de faktorer der spiller ind, når SEO ydelser skal prissættes og omkring hvad du kan og skal forvente at betale for det søgeoptimering som du får udført.
Skal SEO være billig eller dyr?
Svaret er både ja og nej! For som med så meget andet, så afhænger det helt af, hvor meget tid der skal bruges på at få de søgeord som kendetegner din virksomhed / hjemmeside op på Google eller de andre søgemaskiner samt, hvor meget erfaring samt netværk den SEO udbyder du har valgt har med i “rygsækken”.
Derudover spiller de omkostninger som SEO firmaet eller eksperten har i forbindelse med husleje, skat, løn til medarbejdere, udgifter til computere, software etc. en stor rolle, når udbyderen skal fastsætte en pris, der gerne skulle være Win-Win for både kunde og udbyder.
Inden du vælger billig SEO – Undesøg firmaets referencer!
Ja, det burde ikke være nødvendigt at opfordre til dette, men desværre er der rigtig mange virksomheder der vælger deres SEO udbyder i det jeg vil kalde “i blinde”, da de ikke først undersøger og evt. kontakter nogle af de kunder som SEO firmaet allerede har lavet søgeoptimering for.
Ved at kontakte deres referencer, får man et rigtig godt indblik i, hvorvidt de faktisk kan udfører det arbejde som de siger.
Sidst men ikke mindst, er det også en god ide, at Google den SEO udbyder som man har i tankerne, inden man indgår et samarbejde, da man ved en simpel Google søgning på firmaets navn, kan se og finde ud af om det har negativ omtale etc.
Update omkring billig SEO
Det er nu 6 år siden at jeg skrev dette indlæg og det kræver nu en opdatering.
Der er sket meget indenfor SEO de seneste 6 år og flere og flere SEOer har fået øjnene op for at outsource dele af arbejdet og derved kunne tilbyde nogle billigere priser.
Noget af det arbejde som mange SEO firmaer outsourcer er linkbuilding. Linkbuilding er noget af det vigstigste når det kommer til SEO, men også noget af det der kræver flest ressourcer.
Læs også: 5 af de bedste SEO-værktøjer
Igennem min virksomhed Move Marketing har jeg siden 2009 været underleverandør af netop linkbuilding til danske SEO firmaer. De har købt vores links og solgt dem videre til deres kunder som white-label, forstået på den måde, at det ikke kan ses, at det faktisk er os der laver arbejdet.
Tidligere var det udelukkende SEO firmaer der kunne købe vores ydelse, men i 2016 åbnede jeg også dørene op for slutkunder igennem hjemmesiden Linkkongen.dk
“koverteringsoptimering”… Af hva for en ko? 😉
MVH
Haha, den er rettet nu 😉