Alle som har brugt tid på internettet er stødt på ordet SEO og specielt hvis du har et firma som handler på firmaet kan du ikke have undgået dette agronom. Men hvad står SEO for? Det står for search engine optimization. Og hvad går det så ud på?
Har du en hjemmeside enten privat eller kommercielt må formålet altid være at skaffe besøgende. I dag er kun 3 % af den trafik hjemmesider får det man kalder direkte, dvs. hvor brugeren indtaster URL’en direkte. De resterende 97 % kommer enten fra søgemaskiner eller fra links. Det er her SEO kommer ind. Når de 97 % søger efter information via en søgemaskine, vælger over 90 % søgeresultater fra side 1 på for eksempel Google. Dvs. at ud af alt den trafik der er på nettet bliver samlet set 87 % fra side 1 på søgemaskinerne.
Derfor er SEO blevet en multimilliard industri. Alle de store firmaer slås om en topplacering på søgemaskinerne. Dette kan gøres på mange måder idet at alle de store søgemaskiner har en algoritme for at rangere hjemmesiderne. De eksakte kriterier er selvfølgelig en velbevaret hemmelighed men nogle af de elementer som indgår, er, trafik, indhold, indgående links, aktivitet. SEO dækker over forbedringer som går ind og forbedrer ens rangering på søgemaskinen.
Google er blevet meget striks omkring hvad de tillader af SEO med deres nye Panda reglement. Her er alle de såkaldte blackhat metoder blevet blacklistet. Så forsøger man sig med metoder som ikke er helt fine i kanten risikere man at blive straffet ved en lavere rangering eller ved helt at blive fjernet fra søgemaskinerne. Såkaldte blackhat SEO dækker over at søgemaskinen giver en point for indhold som hjemmesiden ikke har. For eksempel var det meget populært i internettets barndom at gemme tekst på en hjemmeside således at alle de søgeord man ønskede søgemaskinen opfangede fandtes på siden. Dette fungerer ikke mere.
Whitehat SEO derimod dækker over forbedringer som er legitime i forhold til hjemmesidens indhold. For eksempel har du en hjemmeside omkring biler og indsætter 100 nye artikler om biler, vil du blive rangeret højere da der vil være et større indhold på din side og aktivitet. Anden whitehat SEO er for eksempel link building hvor der bliver linket til din side fra en ekstern kilde. Dette forbedrer din rangering væsentligt såfremt linket er placeret på en side der også bliver rangeret højt på Google.
SEO kommer man ikke udenom i dag når man er på nettet. Ubevidst eller bevidst benytter alle sig af det i kampen om besøgene. Det kan klart betale sig at gøre noget ud af SEO for at forbedre ens placering på for eksempel Google. For mange hjemmesiders vedkommende er der tale om en lille investering der kan gøre en kæmpe forskel.
Mvh.
Kristian Ole Rørbye, SEO ekspert.