Bedste SEO-værktøj: 5 essentielle værktøjer, der gør SEO-arbejdet lettere

Der findes et hav af forskellige SEO-værktøjer, og langt de fleste koster et månedligt abonnement at benytte sig af. Derfor er det essentielt, at du vælger et, som passer til lige netop dit behov. Herunder finder du en liste over de 5 bedste SEO-værktøjer, jeg har brugt gennem tiden.

SEO er en kontinuerlig disciplin, som kræver, at du afsætter både tid og ressourcer til det. Samtidig er det væsentligt, at du er bekendt med de faktorer, som har en afgørende betydning for, om din hjemmeside opnår gode resultater i søgeresultaterne.

Af samme årsag kan det være svært at mestre SEO, hvilket særligt gør sig gældende, hvis du er nybegynder. Heldigvis er der hjælp at hente, for med de rigtige SEO-værktøjer har du mulighed for at opnå indsigt i, hvor du skal lægge din energi, når du skal optimere dit website.

Det kan dog være svært at vurdere, hvilket SEO-værktøj der er bedst, for de har alle sammen unikke features, som gør, at de adskiller sig fra hinanden. Jeg har arbejdet med søgemaskineoptimering i mange år, og derfor har jeg også prøvet langt de fleste SEO-værktøjer på markedet.

Herunder har jeg derfor samlet en liste over de 5 SEO-værktøjer, som jeg er gladest for. Jeg har listet fordele og ulemper ud for hvert SEO-værktøj, så du får nemmere ved at vurdere, hvilket er passer bedst til lige netop dit niveau og behov.

Hvorfor bruge SEO-værktøjer?

Hvorfor bruge SEO-værktøjer? - SEO-værktøj

Der er mange grunde til, at du bør anvende SEO-værktøjer, men det er en god idé at finde ud af, hvad dit behov er, før du vælger et. SEO-værktøjer kan hjælpe dig med at finde de rigtige søgeord, som du kan optimere dit website efter.

Du kan også bruge SEO-værktøjer til at analysere din linkprofil og finde nye linkmuligheder, ligesom du kan få værktøjer, der kan bruges til at analysere din hjemmeside for tekniske udfordringer. Nogle værktøjer fokuserer på én ting, mens andre har lidt af det hele.

Hvis du netop er begyndt med SEO, er det en god idé at vælge et all-round værktøj, som giver dig mulighed for både at finde søgeord, linkmuligheder og analysere din hjemmesides tekniske opsætning, da det vil give dig de bedste forudsætninger for at få succes med SEO.

Det SEO-værktøj, som jeg selv anvender mest, er Ahrefs. Det er i min optik det bedste SEO-værktøj på markedet, og det kan både analysere links fra dit eget site og konkurrenternes, ligesom du kan foretage søgeordsanalyser og en lang række andre praktiske funktioner, som kommer dig til gavn i SEO-arbejdet.

Top 5: De bedste SEO-værktøjer

Jeg har arbejdet med SEO i mere end 15 år, og det har givet mig indsigt i en lang række af de mest gængse værktøjer. Jeg har testet dem selv, og på den måde har jeg fundet ud af, hvilke man rent faktisk får værdi ud af, og hvilke man lige så godt kan spare pengene på.

Herunder kan du læse mere om mine 5 favorit SEO-værktøjer. Nogle af dem er gratis, mens andre af dem kræver, at du stifter et abonnement. Du kan typisk vælge at betale månedligt eller årligt, og prisen varierer fra SEO-værktøj til SEO-værktøj.

#1: Ahrefs

ahrefs logo - SEO-værktøj

Ahrefs er mit personlige go-to SEO-værktøj, og jeg bruger det hver dag, når jeg arbejder med mine webprojekter. Det er et af de mest populære SEO-værktøjer, og det er med god grund – det er den andenstørste website-crawler i hele verden, og det har en lang række funktioner, som du kan gøre brug af, når du skal optimere dit site.

Først og fremmest er det et godt SEO-værktøj, når du skal analysere din egen og konkurrenternes linkprofil. Du kan med deres Domain Rating få et indblik i, hvor stærk en linkprofil din hjemmeside har – og det samme med konkurrenternes.

Du har mulighed for at se, hvor mange indgående links du har, og Domain Rating giver en idé om, hvor stærkt et link der er tale om. Herudover kan du bruge deres Site Audit til at analysere din hjemmeside, så du bliver klogere på, hvilke forbedringer der skal foretages, hvis du vil ranke højere i Google.

Hvis du mister et link, får du besked om det, mens det samme gør sig gældende, hvis du modtager et link. Det betyder, at du altid har fingeren på pulsen i forhold til din linkprofil – og det er essentielt, når du arbejder med SEO.

Du kan også bruge Ahrefs til at finde søgeord, som du kan bruge til at drive trafik til din side med. Der er mange muligheder, og du kan både finde søgeord ved at analysere konkurrenternes hjemmesider for at se, om de har søgeord, som de ranker på, eller ved at indtaste et overordnet søgeord og finde relaterede søgeord.

Konklusion: Ahrefs er alt i alt et fremragende all-round SEO-værktøj, som med garanti vil tjene sig selv hjem, hvis du har tiden til at bruge det og implementere de tiltag, du bliver opmærksom på. Det kræver arbejde og ressourcer at opnå resultater, men det er langt nemmere med Ahrefs.

Fordele:

  • Søgeordsanalyse
  • Linkanalyse
  • Site Audit
  • Blandt de mest populære SEO-værktøjer
  • Mulighed for gratis version på dine egne sites

Ulemper:

  • En anelse dyrt for alle features
  • Søgeords-tracking er ikke altid up to date

#2: Morningscore

morningscore seo-værktøj

Morningscore er et danskudviklet SEO-værktøj, som er henvendt til dig, der udfører SEO på dit eget site eller som arbejder professionelt med SEO hos et bureau. Du får et bredt overblik over din egen eller dine kunders hjemmesider, som andre SEO-værktøjer ikke giver dig.

Du kan se, hvad din SEO-indsats er værd, samt hvorvidt de ressourcer du lægger i arbejdet, rent faktisk opvejes af det output, det giver. Du får indsigt i, hvor din SEO-indsats vinder over konkurrenternes, og hvor de står stærkere end dig.

Med Morningscore får du præcist at vide, hvor meget din SEO-værdi er værd, samt hvad den ville have kostet dig, hvis du i stedet havde brugt kræfterne på Google Ads. På den måde kan du vurdere, om det rent faktisk giver mening at arbejde med SEO, eller om pengene i stedet er bedre brugt med eksempelvis Google Ads.

Du kan samtidig overvåge dine SEO-aktiviteter, så du kan se, om der er fremskridt eller ej. Det kan eksempelvis være praktisk, hvis du ikke selv udfører arbejdet, men vil se, om du får værdi fra dit SEO-bureau – det kan dog også være praktisk, hvis du vil vurdere, om din SEO-indsats er tiden værd.

Herudover kan du overvåge dine konkurrenter og se, hvor godt de klarer sig. Hvis de begynder intensivere deres SEO-arbejde, vil du få besked om det, så du ligeledes kan afsætte flere kræfter til at SEO, så de ikke ender med at udkonkurrere dig.

En anden smart feature er, at du kan se, hvordan du klarer dig på dine vigtige søgeord. Du kan derfor tracke, om du går op eller ned på bestemte søgeord, som er vigtige for din forretning. Du får også overblik over dine indgående links, så du kan se, om din linkbuilding-strategi går i den rigtige retning.

Herudover er der mulighed for at analysere din sides SEO. Hvis der er tekniske udfordringer, får du besked om, hvad du skal gøre for at rette op på dem. Det giver dig et værdifuldt indblik i din sides SEO-sundhed, så du altid er sikker på, at alt kører, som det skal.

Konklusion: Morningscore er alt i alt et fremragende all-round SEO-værktøj, som henvender sig til dig, der ønsker et solidt overblik over din hjemmesides SEO-indsats. Et perfekt SEO-værktøj til dig, der er begynder eller ønsker en nem måde at arbejde med SEO.

Fordele:

  • Et virkelig godt all-round SEO-værktøj
  • Få det store overblik over din hjemmesides SEO
  • Et hav af forskellige funktioner
  • Der kommer hele tiden nye funktioner
  • Danskudviklet SEO-værktøj
  • Egner sig til begyndere
  • Få opgjort din SEO-indsats i kroner og ører

Ulemper:

  • Du kan få mere avancerede funktioner i andre SEO-værktøjer
  • Ingen gratis version

#3: Semrush

semrush logo seo-værktøj

Semrush er blandt markedets førende SEO-værktøjer, og det er der god grund til. Det er et af de absolut bedste SEO-værktøjer på markedet, og ligesom med de forrige SEO-værktøjer, er Semrush et effektivt all-round værktøj, som kan lidt af det hele.

Du kan tracke dine søgeord, analysere backlinks, mangler i dit indhold samt analysere dine konkurrenter. Du kan udforske det hele i én enkelt platform, når du bruger Semrush, og det er der en lang række fordele ved.

Først og fremmest behøver du ikke at være SEO-ekspert for at få glæde af Semrush. Det egner sig både til begyndere og øvede, og der er tilmed en række tutorial-videoer, som du kan se, hvis du vil lære, hvordan du bruger SEO-værktøjet.

Du kan tilmed integrere Semrush med Google Analytics og Google Search Console, så du er sikker på, at den data, der analyseres, rent faktisk er korrekt. Det hjælper dig med at få et statustjek over din hjemmeside, så du får nemmere ved at optimere den.

Semrush har flere end 6 millioner brugere på verdensplan – og tilmed er brugerne nogle af verdens største virksomheder såsom eBay, Philips, HP og Quora. Det er særligt godt til at lave linkanalyser, men du kan også bruge det til at finde søgeord.

Konklusion: Med Semrush får du det hele og lidt mere til – og så behøver du ikke at være SEO-ekspert for at bruge det. Det bliver brugt af flere af verdens førende virksomheder og har mere end 6.000.000 brugere på verdensplan.

Fordele ved Semrush:

  • Et all-in-one SEO-værktøj
  • Brugervenligt interface
  • Analysér din egen hjemmeside og konkurrenternes
  • Få overblik over din trafik
  • Find nye søgeord
  • Track dine søgeord
  • Findes i en gratis light-udgave

Ulemper ved Semrush:

  • Du kan få bedre værktøjer til linkanalyse

#4: Google Search Console

google search console logo seo-værktøj

Google Search Console er et essentielt SEO-værktøj, der, som navnet antyder, er udviklet af Google. Det koster ikke noget, men det er alligevel et virkelig nyttigt værktøj. Det eneste, du skal gøre, før du kan bruge det, er at verificere dit website ved at uploade en fil til roden.

Når du har gjort det, kan du se, hvordan din hjemmeside klarer sig i Googles søgeresultater. Du kan blandt andet se, hvor mange der klikker på dine undersider i søgeresultaterne, i forhold til hvor mange gange de eksponeres.

På den måde kan du eksempelvis vurdere, om du skal ændre i din meta-beskrivelse eller title for at skabe mere opmærksomhed omkring dit søgeresultat. Du kan også se, hvilke søgninger der anvendes, når de besøgende klikker sig ind på din hjemmeside.

Konklusion: Du kan bruge Google Search Console til at forstå, hvordan Google og dets brugere ser dit website, så du får nemmere ved at optimere din hjemmeside. Et essentielt værktøj, som har den store fordel, at det ikke koster noget.

Fordele ved Google Search Console:

  • Gratis SEO-værktøj fra Google
  • Find ud af, hvordan de besøgende finder din hjemmeside
  • Overblik over performance i søgeresultaterne

Ulemper ved Google Search Console:

  • Der er ikke mange funktioner

#5: Moz

moz logo - SEO-værktøj

Moz er blandt de ældste og mest populære SEO-værktøjer på markedet. Det er et værktøj, som bliver brugt af flere af verdens førende SEO-eksperter, og det er da også et SEO-værktøj, som henvender sig til den lidt mere øvede bruger.

Moz er altid opdateret, selv når Google lancerer en algoritmeændring, og samtidig er deres support helt uovertruffen. Uanset hvornår på dagen du har brug for hjælp, kan du få konkrete svar og rådgivning af deres kundeservice, ligegyldigt om du har tekniske udfordringer eller brug for sparring.

Når du bruger Moz, kan du få anbefalinger til nye søgeord, men det er især deres site audit, der gør, at de skiller sig ud fra mængden. Her kan du få forslag til, hvordan du forbedrer dit website ud fra et teknisk perspektiv, og det er utroligt værdifuldt.

Med sideoptimeringsfunktionen kan du få at vide, hvor du præcis skal gøre en indsats for at at optimere de enkelte sider på dit website. Du kan eksempelvis få at vide, at du skal inkludere et specifikt søgeord på en side eller indsætte et billede med et alt-tag, som indeholder et søgeord.

Du kan også sammenligne dit eget website med konkurrenternes trafik og optimering, ligesom du kan se, hvilke søgetermer de klarer sig godt på. Det giver dig mulighed for at bruge data, når du optimerer dit site, så du er sikker på, det bliver gjort ordentligt.

Konklusion: Moz er blandt de absolut bedste SEO-værktøjer til teknisk optimering af dit site. Det bliver brugt af verdens førende SEO-eksperter, og det henvender sig da heller ikke til nybegyndere. Hvis du vil have et avanceret SEO-værktøj, som virkelig kan gå i dybden, bør ud overveje Moz.

Fordele ved Moz Pro:

  • Et avanceret SEO-værktøj til professionelle
  • Deres site audit er blandt de bedste på markedet
  • Gratis trial
  • Masser af praktiske funktioner

Ulemper ved Moz Pro:

  • Prisen er i den høje ende
  • Egner sig bedst til øvede

Hvilket SEO-værktøj skal jeg vælge?

Hvilket SEO-værktøj skal jeg vælge?

Det er svært at sige, hvilket SEO-værktøj du bør vælge, da det afhænger af dit konkrete behov. Hvis du har en mindre hjemmeside, hvor du selv ønsker at tage dig af SEO-arbejdet, kan du med fordel vælge et brugervenligt SEO-værktøj såsom Morningscore.

Med Morningscore bliver du holdt i hånden, så du nemt får et overblik over, hvor du skal gøre en indsats for at opnå mere synlighed i Google. Du har ikke mulighed for at gå helt i dybden ligesom med mere professionelle værktøjer som eksempelvis Moz, men det er mere end rigeligt til dig, der ønsker at optimere dit eget website.

Du bør derfor gøre op med dig selv, hvilket behov du har, før du vælger SEO-værktøj. Mange af dem har gratis prøveperioder, så du kan teste dem af, før du beslutter dig for, om du vil betale for et månedligt abonnement.

Skriv en kommentar