Leder du efter et gratis regnskabsprogram, som egner sig til små virksomheder, selvstændige foreninger og generelt mindre erhvervsdrivende? Både Dinero og Billy findes som gratis regnskabsprogram til dig, der har et lille behov. Men hvilken løsning er egentlig bedst her i november? Få svaret herunder.
Uanset, om du er selvstændig, driver en virksomhed, organisation eller forening, er det nødvendigt, at der er styr på regnskabet. Før i tiden blev Excel hyppigt anvendt som regnskabsprogram, men det kunne absolut ikke betegnes som værende den mest brugervenlige løsning.
Samtidig krævede det, at du havde indsigt i de mange forskellige regler, der gør sig gældende, når det kommer til regnskab – eksempelvis hvad du kan få fradrag fra. Heldigvis er der i dag en løsning på problemet, så du ikke skal sidde og holde styr på dit regnskab i et regneark.
I stedet kan du bruge et af de mange populære online regnskabsprogrammer, der er på markedet. Dinero og Billy er de mest populære af slagsen, når det kommer til dig, der driver en mindre virksomhed eller forening og blot har behov for et nemt og brugervenligt program til at holde styr på økonomien.
Hverken Dinero eller Billy kræver, at du har forstand på regnskab. Du skal blot sende fakturaer ud og bogføre dine bilag, hvorefter du har et færdigt regnskab, som du kan opgive til SKAT.
Anmeldelse af 2 gratis regnskabsprogrammer
Men hvilket gratis regnskabsprogram er egentlig det bedste? Herunder følger en gennemgang af både Dinero og Billy samt de funktioner, du får med i de gratis udgaver. Der lægges vægt på fordele og ulemper, som de to gratis regnskabsprogrammer hver især har.
#1: Dinero
Hvad er Dinero?
Dinero er et godt, gratis regnskabsprogram, der egner sig til såvel mindre virksomheder og foreninger som mellemstore virksomheder. Dinero blev stiftet 2013 med visionen om at blive det førende online regnskabsprogram til små virksomheder i Danmark.
Sidenhen er det gået stærkt. Dinero blev i 2016 opkøbt af Visma-koncernen, der blandt andet også ejer e-conomic; et mere avanceret online bogføringsprogram, som egner sig til større virksomheder. Dinero tæller i dag mere end 180.000 brugere i hele Europa, og det er der god grund til.
Dinero adskiller sig fra mange andre regnskabsprogrammer ved specifikt at være tiltænkt mindre virksomheder og selvstændige, som ikke nødvendigvis har kompetencer indenfor regnskab og bogholderi. Dig, der har et lille behov, men samtidig ønsker at kunne oplyse et retvisende regnskab.
Brugervenlighed og funktioner
Dinero er et gratis regnskabsprogram, som er nemt at finde ud af, selvom du hverken er revisor eller bogholder – eller har intentioner om at blive det. Du kan nemt holde styr på både fakturaer og bilag, og selve platformen er utroligt brugervenlig.
Du får alt det, du har behov for, og det er nemt at finde rundt i regnskabsprogrammet, selv hvis du ikke har prøvet at bogføre før. Når du vælger den gratis version af regnskabsprogrammet, får du de mest basale funktioner, som er nødvendige, når du blot skal sende fakturaer ud og holde styr på dine bilag.
Dinero Starter, som den gratis version hedder, egner sig således til mindre virksomheder, som ikke har særligt avancerede krav. Dinero Starter er et fremragende gratis regnskabsprogram, hvor du får stort set alle funktioner, du har behov for i opstarten.
Det er først, når du begynder at have mange bilag, den udvidede version begynder at blive praktisk. Du kan således sagtens ‘nøjes’ med gratis-udgaven, indtil din virksomhed når en størrelse, hvor den månedlige ydelse for at få adgang til Pro-abonnementet alligevel ikke betyder noget i det store hele.
Funktioner i Dinero Starter – Gratis regnskabsprogram
Med Dinero Starter kan du oprette fakturaer, sende dem afsted, holde styr på dine kunder og leverandører og bogføre bilag på en nem og brugervenlig måde. Du har fri adgang til alle de mest basale funktioner, som du har brug for, når du skal holde styr på dit regnskab.
En af de helt klare fordele ved Dinero er, at du kan bruge det gratis regnskabsprogram i så lang tid, du ønsker. Du skal udelukkende opgradere til Pro-versionen, hvis du får behov for de mange ekstra-funktioner. Har du udelukkende behov for at sende fakturaer ud og bogføre enkelte bilag, er Dinero Starter mere end rigeligt.
Dinero Starter er absolut anbefalelsesværdigt, hvis du leder efter et nemt og brugervenligt online regnskabsprogram uden avancerede features. Du behøver ikke at have erfaring med bogføring, for interfacet er designet med henblik på at gøre det avancerede regnskab simpelt.
Fordele ved Dinero Starter:
- Brugervenligt og intuitivt
- Send nemt fakturaer til dine kunder
- Track din faktura
- Send rykkere til kunderne, hvis de ikke betaler
- Ubegrænsede posteringer
- Ubegrænsede kontakter
- Nem momsafregning
- Gratis regnskabsprogram til de mest basale behov
- Godt Help Center, hvor du kan få svar på de fleste spørgsmål
Ulemper ved Dinero Starter:
- Du kan kun gemme bilag i skyen med Dinero Pro
- Dinero Starter egner sig primært til dig med basale behov
- Du får ikke adgang til de mange integrationer
Funktioner i Dinero Pro
Vælger du derimod Dinero Pro, får du langt flere features. Du kan eksempelvis tage et billede af din kvittering, hvorefter det automatisk bliver gemt i skyen sammen med dit bilag. På den måde er det altid tilgængeligt – også selvom du smider den fysiske kvittering ud.
Har du flere konti tilknyttet din virksomhed, kan du oprette de specifikke konti i Dinero, hvorefter du kan placere dine køb på dem. Du angiver blot, hvad du har købt, hvorefter du kan vælge, hvilken konto bilaget hører under. Denne funktion bliver kaldt for Dinero Crowd.
I Dinero Pro har du desuden mulighed for automatisk at afstemme med din bank, så du altid er sikker på, at kassen stemmer. Det er utroligt brugbart, så du ikke skal logge ind og afstemme med din bank manuelt.
Pris for Dinero Pro:
- Månedlig betaling: 235 kr./md
- Årlig betaling: 197 kr./md
Support
Dinero har et utroligt godt Help Center, hvor du kan få svar på langt de fleste spørgsmål, du har, som relaterer sig til brug af regnskabsprogrammet. Du kan finde detaljerede svar på størstedelen af de spørgsmål, der opstår, når du bruger gratis-versionen.
Hvis der er et spørgsmål, du ikke kan finde svar på, har programmet en fremragende chat-support, som dog er forbeholdt de betalende kunder. Til gengæld kan du få svar på stort set alle spørgsmål, du har, i forhold til bogføring.
Chatten har åbent på alle ugens dage fra 9-22, uanset om det er hverdag, weekend eller helligdag. Her møder du et imødekommende og hjælpsomt support-team, som gør alt, hvad der står i deres magt for at hjælpe dig videre – selv hvis dit spørgsmål ikke direkte relaterer sig til Dinero, men relaterer sig til bogføring generelt.
Konklusion
Dinero er et utroligt effektivt online regnskabsprogram, uanset om du vælger den gratis eller betalte version. Det gratis regnskabsprogram indeholder de mest basale funktioner, men alligevel mere end rigeligt til, at du kan holde styr på dit regnskab.
Vælger du Pro-versionen, får du adgang til alle de mange features, som regnskabsprogrammet tilbyder. Det er utroligt praktisk, og du får nemt ved at føre regnskab, selvom du ikke har forstand på det. Hvis du får brug for hjælp, sidder der altid et supportmedarbejder klar, som kan hjælpe dig med at besvare dit spørgsmål.
Typisk starter man med Dinero Starter-versionen, som dækker alle de behov, når du driver en lille virksomhed eller forening. Når det ikke længere kan dække dit behov, opgraderer du til et abonnement, som koster en brøkdel af, hvad du skal betale for en decideret revisor eller bogholder.
#2: Billy
Hvad er Billy?
Billy er, ligesom Dinero, et effektiv online regnskabsprogram til små og mellemstore virksomheder. Billy samler alle de opgaver, der relaterer sig til bogføring på ét sted, og det findes både som gratis regnskabsprogram og i en betalt version.
Regnskabsprogrammet er ældre end Dinero, da det blev stiftet i 2009 af serieiværksætteren Toke Kruse. Idéen til Billy opstod ud fra et ønske om, at selvstændige, mindre virksomheder og foreninger skulle have mulighed for at bogføre deres regnskab selv. Vel at mærke, på en nemmere og mere intuitiv måde end i et Excel-ark, som typisk blev anvendt på dette tidspunkt.
Der fandtes godt nok andre online regnskabsprogrammer, men de henvendte sig primært til bogholdere og revisorer, som havde forstand på regnskab. Der manglede altså et simpelt program til små og mellemstore virksomheder, foreninger og selvstændige, som ønskede at bogføre på egen hånd, men ikke brug for avancerede features.
I dag er regnskabsprogrammet blevet opkøbt af Ageras, og det findes i både en betalt og en gratis version. Der er stor konkurrence mellem Dinero og Billy, omend Billy må anses som værende noget mindre end Dinero, hvilket dog ikke nødvendigvis behøver at være en udfordring.
Brugervenlighed og funktioner
Billy er utroligt brugervenligt, og det er nemt at finde rundt i systemet. Du bogfører via et intuitivt kontrolpanel, og du kan tydeligt fornemme, at der er tænkt over målgruppen, da det er blevet designet. Du behøver nemlig hverken at have forstand på eller erfaring med bogføring, når du bruger Billy.
Billys online regnskabsprogram findes i to versioner – en Basic-version, som er et gratis regnskabsprogram, samt en Premium-udgave, der kræver, at du har et abonnement. Premium-versionen koster 195 kr. om måneden, hvilket er stort set det samme som Dinero. Det kræver dog, at du betaler for ét år ad gangen, da prisen ved månedlig betaling er 235 kr.
Funktioner i Billy Basic – Gratis regnskabsprogram
Du kan bruges det gratis regnskabsprogram så lang tid, du ønsker. Du behøver således aldrig at blive betalende bruger, hvis du er tilfreds med de funktioner, der er i gratis-udgaven. Billy Basic indeholder alt det, du skal bruge til at holde styr på dine indtægter og udgifter.
I Billy Basic kan du fakturere og bogføre regninger og moms, hvilket i bund og grund er, hvad du har brug for, når du skal holde styr på dit regnskab. Du kan lave 300 posteringer om året, hvilket i langt de fleste tilfælde er mere end rigeligt.
Herudover har du adgang til fuld support, hvilket du ikke har hos Dinero. Det betyder, at du altid kan få svar på spørgsmål omkring fradrag, moms, bogføring og stort set alle andre spørgsmål, der relaterer sig til dit regnskab.
I gratis-versionen kan du udelukkende få svar via mail, hvilket dog er mere end fair. Billy kan således være en god mulighed for dig, der ikke har nogen erfaring med regnskab og derfor ofte får behov for at stille spørgsmål, som supporten kan besvare.
Fordele ved Billy Basic:
- Fri support via mail
- Fremragende gratis regnskabsprogram til de mest basale behov
- Brugervenligt interface
- Mulighed for at bogføre bilag
- Mulighed for at sende fakturaer
Ulemper ved Billy Basic:
- Du har “kun” adgang til mailsupport
- Du kan ikke gemme bilag i skyen
- Du får ikke adgang til de mange integrationer
- Du får kun adgang til de mest basale funktioner
- “Kun” 300 posteringer
Funktioner i Billy Premium
Når du vælger Billy Premium, den betalte version, kan du bogføre ubegrænset antal posteringer hver måned. Du får, ligesom med den gratis version, også fuld support, så du altid kan få hjælp til bogføring via både chat og telefon.
Herudover får du adgang til mobilapp’en, hvor du kan tage billeder af dine regninger og uploade dem direkte via din mobil. Billy kan desuden sende fakturaer til dine kunder automatisk, hvis de har et abonnement hos dig.
Du får mulighed for at afstemme din bank automatisk, hvilket er praktisk, hvis du vil være sikker på, at kassen altid stemmer. Herudover kan du laver kassekladder, tage automatisk backup af dine bilag, designe dine fakturaer og sende faktura med mulighed for betaling via MobilePay og betalingskort.
Pris for Billy Premium:
- Månedlig betaling: 235 kr./md.
- Årlig betaling: 195 kr./md.
Support
Uanset, om du vælger det gratis regnskabsprogram eller den betalte version, har du adgang til fri support. Når du er gratis bruger har du dog ‘kun’ adgang til support via e-mail. Supporten er online på hverdage mellem 9-22 og i weekenden mellem 11-15.
Selvom Dineros support er god, må de se sig slået af Billy, hvis man anvender det gratis regnskabsprogram, da det rent faktisk er muligt at få svar på sine spørgsmål, selvom du er gratis bruger.
Konklusion
Billys gratis regnskabsprogram er, ligesom Dinero, et virkelig godt valg. Du får adgang til alle de mest basale funktioner, du skal bruge, når du skal bogføre og holde styr på dit regnskab. Der er dog den klare fordel, at du får fri support over mail, når du vælger Billys gratis regnskabsprogram.
Til gengæld kan du ‘kun’ lave 300 posteringer om måneden, hvilket dog må anses som værende mere end rigeligt til dig, der driver en mindre virksomhed eller netop er startet. Det trækker derfor ikke ned i den samlede vurdering.
Interfacet er brugervenligt, omend det ikke fremstår helt så professionelt som Dinero. Det betyder imidlertid ikke, at det ikke er intuitivt og nemt at finde ud af, selvom du ikke har erfaring med bogføring. Alt i alt et godt, gratis regnskabsprogram, som inkluderer alt, hvad du har brug for, når du skal i gang med at bogføre.
Dinero vs Billy: Hvilket gratis regnskabsprogram er bedst?
Der er skarp konkurrence mellem de to gratis regnskabsprogrammer, og i bund og grund kan de stort set det samme. Det afhænger altså meget af, hvad du synes er mest brugervenligt og først går i gang med.
Selvom Billy har fri support i gratis-versionen, er det muligt at få svar på stort set alle spørgsmål, der relaterer sig til basal bogføring, i Dineros Help Center. Det ligger frit tilgængeligt, uanset om du er gratis eller betalt bruger.
Dinero udvikler konstant på deres platform, og der kommer hele tiden nye funktioner for både premium og gratis brugere, platformen er utroligt brugervenlig og intuitiv at finde ud af. Du kan bogføre et ubegrænset antal posteringer, hvor du med Billy ‘kun’ kan bogføre 300.
Hvis der skal kåres en vinder, må det blive Dinero, der virker en tand mere professionelt og gennemført, selvom Billy har været på banen i længst tid. Igen – begge regnskabsprogrammer gode værktøjer, og de er identiske på mange punkter. Det handler langt hen ad vejen om dine personlige præferencer, hvorfor du lige så godt kan gå med det ene som det andet, når du skal bruge et gratis online regnskabsprogram.
Kan jeg nøjes med et gratis regnskabsprogram?
Når du driver en lille virksomhed, eller du netop er startet op som selvstændig, er det nødvendigt, at du har styr på dit regnskab. Du har som regel ikke noget stort behov, da omsætningen endnu ikke er så stor, ligesom du typisk heller ikke vil have mange udgifter.
Samtidig har du måske ikke det største kendskab til, hvordan man laver regnskab. Du har derfor behov for simpelt og brugervenligt regnskabssystem, som ikke kræver alverden. Mange har ikke evnerne til at lave regnskab på egen hånd.
Det er her, de gratis regnskabsprogrammer ind i billedet. Både Dinero og Billy dækker de mest basale behov, du har brug for i forbindelse med bogføring, når du netop er startet op eller bare driver en lille virksomhed. I princippet har du udelukkende behov for at kunne sende fakturaer ud, bogføre bilag og danne et overblik over den moms, du skal betale.
Dette kan både Dinero og Billys gratis regnskabsprogrammer, og langt hen ad vejen dækker de dit behov, når du netop er startet op. Driver du en mindre forening eller lignende, er du typisk også godt dækket ind med de gratis regnskabsprogrammer.
Læs også: Sådan overfører du penge til udlandet
Det korte svar er derfor, at ja – du kan i mange tilfælde nøjes med et gratis regnskabsprogram. Det er klart, at virksomhederne bag gerne vil tjene penge, hvorfor du naturligvis får flere funktioner, hvis du køber en betalt version. Til det lille behov er de gratis regnskabsprogrammer dog mere end rigeligt.
Hvad er et online regnskabsprogram?
Et online regnskabsprogram er et avanceret værktøj, du kan bruge i forbindelse med din bogføring. Selvom et online regnskabsprogram er avanceret, er det typisk ikke noget, du mærker til, når du bruger det, da det er designet til at være brugervenligt.
Når du bruger et online regnskabsprogram, kan du sende fakturaer ud, holde styr på manglende betalinger, bogføre dine bilag og generelt sørge for, at der er styr på dit regnskab.
Et gratis regnskabsprogram er for de fleste en fin løsning, der dækker alle de behov, du har som selvstændig – eller hvis du driver en mindre virksomhed, startup eller forening, hvor der ikke er ressourcer til at hyre en revisor eller bogholder.
Hvorfor bruge et gratis regnskabsprogram?
Der er mange gode grunde til at bruge et gratis online regnskabsprogram. Først og fremmest er de designet til at hjælpe dig så godt som muligt. Der er ikke meget besvær forbundet med et regnskabsprogram, da du blot skal bogføre dine regninger og sende fakturaer ud, hvorefter regnskabsprogrammet holder styr på din moms, skat og lignende.
Samtidig er de fleste online regnskabsprogrammer designet med henblik på, at du skal kunne bruge dem, selvom du ikke nødvendigvis er interesseret i bogholderi, men ser det som et nødvendigt onde. Du kan også få support, hvis der er noget, du er i tvivl om, hvorfor du sparer tid og ikke risikerer at gå i stå, når du anvender et online regnskabsprogram.
Du får altså mere tid til din forretning ved at bruge gratis regnskabsprogram, fordi du ikke skal bruge tid på selv at holde styr på, hvad du skylder i moms og skat og lignende – især hvis alternativet er, at du skal gøre det i et Excel-ark eller lignende.
Hvordan kommer jeg i gang med et online regnskabsprogram?
Når du skal i gang med et online regnskabsprogram, er det første, du skal gøre, at vælge hvilket. De mest udbredte regnskabsprogrammer herhjemme er følgende:
- Dinero
- Billy
- e-conomic
Hvor de to førstnævnte, som blev gennemgået tidligere i denne artikel, primært henvender sig til mindre virksomheder, foreninger og selvstændige, som gerne vil stå for bogføringen selv og derved spare revisoren, er e-conomic mere henvendt til større virksomheder, der har en revisor tilknyttet.
Hvis du blot har brug for at kunne holde sende fakturaer ud og holde styr på dine bilag, bør du vælge et af de to første, som også findes i gratis versioner, så du kan komme i gang hurtigt og nemt.
Er du i tvivl om, hvilket du skal vælge, kan du altid forsøge at oprette en bruger på hver af de to platforme. Prøv at klikke dig lidt rundt i regnskabsprogrammerne, så du kan få et indtryk af brugervenligheden. Vælg det, du synes bedst om – der er ikke stor forskel på de to gratis regnskabsprogrammer, hvorfor du i princippet er lige godt tjent, uanset hvilket du vælger.
Gratis regnskabsprogram til små virksomheder
Når du driver en lille virksomhed, har du som udgangspunkt ikke de samme behov som en større virksomhed. Hos større virksomheder er der ofte tilknyttet en ekstern bogholder eller revisor, som står for at sikre, at der er styr på regnskabet.
Her er e-conomic, som er langt mere avanceret på visse punkter, mere udbredt. Det betyder dog også, at dette regnskabsprogram er langt mere avanceret at benytte sig af, fordi det netop er tiltænkt fagpersoner, som arbejder professionelt med regnskab.
Læs også: gratis hjemmeside- & gratis webshop programmer
Hvis du selv vil stå for dit regnskab i en mindre virksomhed eller forening, er Dinero og Billy det oplagte valg. Begge er fremragende gratis regnskabsprogrammer, der dækker de mest basale behov til bogføring.
Gratis regnskabsprogram til foreninger
De fleste foreninger har en interesse i at have så få udgifter som muligt. Her er et gratis regnskabsprogram en oplagt mulighed, da man ofte ikke har de største udgifter forbundet med at drive en forening, men stadig har behov for at kunne holde styr på betalingen fra foreningens medlemmer.
Et gratis online regnskabsprogram til foreninger sikrer samtidig, at der altid er styr på skat, moms og andre udgifter, som er nødvendige i forhold til et retvisende regnskab.
Spørgsmål og svar om gratis regnskabsprogrammer
Hvad koster det hvis man vil opgradere fra gratis versionen?
Hvis du ønsker at opgradere til en Pro version starter priserne her fra omkring 190 kr. / måned afhængigt af hvilket program du har valgt.
Hvad kan man med et gratis regnskabsprogram?
Du får et regskabsprogram der kan klare alle de nødvendige funktioner så som: Posteringer, fakturering, bogførging og moms.
Hvordan opretter man en gratis bruger?
Det kan ikke være mere simpelt. Du indtaster din mail-adresse samt vælger en adgangskode og herefter er du i gang og kan bruge systemet.
Hej,
Et spørgsmål trænger sig på; hvordan hvis man eksporterer til flere lande både indenfor EU og fx UK – og har en blanding af private og erhvervskunder? Her er momsen en udfordring.
Og kunders evt VAT-ID eller EORI nummer.
Kan Dinero og Billy egentlig håndtere det?
Hej Bjørn,
Dinero har lavet en god og gennemarbejdet artikel omkring emnet her, hvor der også er mulighed for at skrive til deres ekspert: dinero.dk/tips/moms-udland/
Jeg har lige et spørgsmål:
Du anbefaler særligt to online webbaserede programmer. Findes der noget tilsvarende, som ikke er online, men som jeg installerer på gammeldags manér? Jeg ved godt, at det nok er politisk ukorrekt i disse tider, men jeg har det bedst med selv at hoste program og data.
Hej,
Godt spørgsmål 🙂 Prøv at søg på Google efter f.eks “Sigma regnskabsprogram” – ved ikke om de stadig udvikler på det.
Tidligere var der mange der brugte SummaSummarum, men de er blevet opkøbt af Visma (Dinero) så det er ikke længere en mulighed.
Reglerne for brug af de gratis programmer er ændret. Således kan man kun månedligt bogføre 3 indtægtsbilag og 10 udgiftsbilag i Billy Free.
Så den gratis version er til et MEGET lille firma.