Sådan skriver du en produktbeskrivelse der sælger

Der er rift om kunderne i onlinehandlen. Der er mange webshops om buddet, og der er konstant priskrig. De fleste, der ejer en webshop, ved, at en god placering i søgemaskinerne er værd at stile efter. Men der er mange andre tiltag, du løbende kan fokusere på for at konvertere. Ét af dem er gode produktbeskrivelser.

Gode produktbeskrivelser sælger. Måske fordi gode produktbeskrivelser både giver en reel beskrivelse af produktet, men også fordi de giver din webshop troværdighed.

Faktisk springer op til 20% af dine besøgende fra*, hvis produktbeskrivelsen er ikke-eksisterende eller mangelfuld. (*kilde)

Gode produktbeskrivelser er unikke

Gode produktbeskrivelser er unikke

Det værste, du kan gøre – udover helt at springe produktbeskrivelserne over – er at snuppe beskrivelser fra producenten eller konkurrenterne. For det første er det duplikeret indhold, som typisk bliver straffet med dårlige placeringer hos Google.

Derudover kan duplikeret indhold være decideret ulovligt. De fleste producenter har ikke noget imod, at du låner deres tekster, men konkurrenterne kan have betalt i dyre domme for dem – og så er det både ilde set og ulovligt at kopiere indholdet.

Gode produktbeskrivelser skal altså først og fremmest være unikke.

Skriv til dine kunder

For at skrive en rigtig god produktbeskrivelse, skal den skrives til dine kunder. Den skal skrives i et sprog, der tiltaler kunderne, og den skal fokusere på netop det, dine kunder værdsætter og foretrækker.

Er din målgruppe kvindelige veganere, fordi du sælger veganske hudplejeprodukter til kvinder, skal fokus være på netop dét. Beskriv, hvad produkterne indeholder, og hvad de kan, og appeller til dine veganske kunder ved at fokusere på miljø og dyrevelfærd.

Er din målgruppe modebevidste kvinder i alderen 20-40 år, skal fokus være på dét. Fokuser på, hvad der gør netop denne style in, hvordan den kan bruges i en moderne garderobe, og hvorfor din kunde bare må eje netop denne style.

Fokuser på det vigtige (for dine kunder)

Fokuser på det vigtige (for dine kunder)

De produkter, du sælger i din webshop, er måske designet eller nøje udvalgt af dig. Derfor er der ikke noget at sige til, at du synes, at hver en lille detalje om netop dette produkt er fantastisk. Meget af det kan dog være uinteressant eller unødvendigt for dine kunder.

Hold fokus på det, der er interessant for dine kunder at vide. Beskriv, hvad produktet kan, og hvordan produktet giver dine kunder værdi, men udelad en masse tekniske specifikationer, som dine kunder ikke kan bruge til noget.

I samme ombæring bør du undgå fyld-sætninger som “det er god kvalitet”. Sådanne uspecifikke sætninger siger mere om, at du er løbet tør for ord end om produktet. Hvilken sælger vil ikke påstå, at hans produkter er i en god kvalitet? Fokuser i stedet på, hvad der er særligt ved produktet, eller hvilke fordele produktet giver kunden.

Vind tillid med storytelling

Vind tillid med storytelling

Fortæl en historie om produktet (der giver mening). Storytelling er en genial metode til at vinde tillid og lade kunden glemme, at der er tale om en salgsteknik.

Gode ideer til storytelling:

  • Beskriv, hvordan du fandt/opfandt/designede produktet
  • Giv en malende beskrivelse af, hvordan du (eller en anden) har glæde af produktet
  • Mal et billede af, hvordan produktionen foregår (f.eks. hvis den er særligt bæredygtig)
  • Fortæl, hvilke udfordringer produktet har givet dig undervejs
  • Fortæl en sjov historie, der relaterer sig til produktet

Selvom samme historie kan relatere sig til flere produkter, er det vigtigt ikke at kopiere den direkte ind i hver beskrivelse. Vælg forskellige fortællinger, eller omformuler fortællingen, så den passer til det specifikke produkt – og desuden er unik.

Skab overblik med punktopstilling

En produktbeskrivelse bør naturligvis bestå af en beskrivelse, men den bør også være overskuelig og nem at navigere i. Derfor er det med langt de fleste produkter en god idé at kombinere selve beskrivelsen med mere teknisk info i punktopstilling.

Punktopstillingen kan for eksempel indeholde produktmål, tekniske specifikationer eller info om materiale eller pasform.

Hav eventuelt en skabelon, du kan genbruge til dine forskellige produkter, så du får de vigtige informationer med i hver beskrivelse.

Suppler med gode produktbilleder

Suppler med gode produktbilleder

En produktbeskrivelse kan sidde lige i skabet – men den kan ikke stå alene. Der er ikke mange mennesker i Danmark – eller resten af verden – der vil købe et produkt, de ikke ved, hvordan ser ud. Derfor kræver enhver god produktbeskrivelse tilsvarende gode produktbilleder.

Billederne skal se professionelle ud, og der skal gerne være billeder fra forskellige vinkler og billeder af særlige detaljer eller funktioner.

Relateret: guide til fritlægning af billeder

Skriv en kommentar