Hvad er en SWOT-analyse og hvad kan den bruges til?

De fleste selvstændige er med på, at målet om vækst kræver en plan for foretagendet. Det kan dog være ret udefinerbart med sådan en plan. For hvad skal en plan indeholde?

Hvad skal den fokusere på? Skal den være overordnet eller mere specifik? Langsigtet eller kortsigtet?

En SWOT-analyse er et rigtig godt sted at starte. SWOT-analysen giver et overordnet billede af din virksomhed, som den er i dag. Derfra er det nemt at udvælge fokusområder.

Hvad er en SWOT-analyse?

SWOT står for Strength, Weakness, Opportunity og Threat. Oversat til dansk: Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler.

SWOT-analysen er den måske mest brugte model på handelsskolen, og det er ikke uden grund. Det er et simpelt værktøj, der er let at bruge, og som kan laves periodisk eller løbende og for hele eller dele af virksomheden. Analysen tager så at sige en aktuel føler på virksomheden eller fokusområdet.

Hvordan bruges en SWOT-analyse?

SWOT-analysen er et strategisk planlægningsværktøj, som bedst fungerer, hvis flere forskellige er inde over og giver deres bud på hver af de fire områder. Måske er noget af det, du ser som en svaghed i virksomheden bare en uopdaget mulighed, som en anden kan spotte?

Relateret: Derfor bør du bruge et timeregistreringssystem

Du får hjælp til, hvor du skal lægge dine kræfter, men også hvilke områder, der skal holdes et vågent øje med eller forbedres.

Hvordan bruges en SWOT-analyse? - SWOT analyse infografik
SWOT-analyse – infografik

Hvert af de fire områder udspecificeres så meget, som det giver mening:

Strengths:

Beskriv virksomhedens interne styrker. Hvad gør I godt? Hvad gør jer til et stærkt brand? Hvad er unikt ved virksomheden, og hvad adskiller den fra konkurrenterne? Hvilke positive tilbagemeldinger har I fået fra kunderne?

Weaknesses:

Beskriv virksomhedens interne svagheder. Hvad kunne I gøre bedre? Hvor opnår I ikke jeres fulde potentiale? Hvilke negative tilbagemeldinger har I fået fra kunderne?

Opportunities:

Beskriv virksomhedens muligheder. Hvad kan I gøre for at opnå jeres fulde potentiale? Hvad er jeres mål for det kommende år i forhold til ekspansion, omsætning og nye tiltag? Er der nye markeder eller områder, det giver mening at fokusere på?

Threats:

Beskriv virksomhedens udefrakommende trusler. Er der ændringer i branchen, der kan være en trussel? Nye konkurrenter eller eksisterende konkurrenter med nye tiltag? Ser trenden ud til at ændre sig væk fra jeres service eller produkter?

Hvor Strengths og Weaknesses er interne faktorer i virksomheden, er Opportunities og Threats eksterne faktorer, der er udenfor din og virksomhedens kontrol. Det kan være ændret lovgivning, konkurrenter og markedstendenser.

Brug SWOT-analyse til planlægning

Brug SWOT-analyse til planlægning

Rom blev ikke bygget på én dag, og selvom SWOT-analysen både afslører trusler, svagheder og muligheder, er det ikke muligt at fokusere på alle aspekter på én gang. Udvælg det, der giver bedst mening for dig og din virksomhed; både i forhold til hvad der rent praktisk er muligt, og hvad der kan lade sig gøre indenfor dit budget.

Analysen er også et godt grundlag for møder omkring virksomheden mellem medejere, investorer eller eksterne konsulenter.

SWOT-analysen kan bruges som i ovenstående eksempel for hele virksomheden samlet, men den kan også laves særskilt for enkelte fokusområder/afdelinger som for eksempel markedsføring, produktion eller salg.

Det er især anbefalelsesværdigt i større virksomheder, der har særskilte medarbejdere og budgetter for de forskellige afdelinger/områder. Visse faktorer kan gå igen på tværs af områderne, og her kan det i nogle tilfælde give mening med en fælles indsats.

Skriv en kommentar