+45 65742003 kontakt@kristianole.dk

SEO-ekspert

Hvad er en SEO-ekspert

En SEO-ekspert er, som navnet antyder, en person med stærke kompetencer inden for søgemaskineoptimering. En SEO-ekspert kaldes også for en SEO-konsulent og kan besidde mange forskellige stillinger – enten som selvstændig konsulent, hos et SEO-bureau eller som SEO-ansvarlig for en virksomhed. Ønsker du at vide mere om SEO-ekspertens rolle, finder du mere information herunder.

De seneste år har SEO udviklet sig til at være et utroligt bredt emne, der ikke udelukkende dækker over teknisk indsigt i søgemaskinernes algoritmer, men favner over en lang række områder, som alle har betydning for de aspekter, søgemaskinerne ser på, når de analyserer din hjemmeside.

SEO omhandler derfor alt fra teknisk optimering og udvikling til tekstforfatning og UI/UX-design. Synergien mellem de forskellige discipliner indenfor online markedsføring og webudvikling er vigtig, hvis man ønsker at opnå gode resultater i søgemaskinerne.

Derfor er en SEO-ekspert heller ikke ‘bare’ én, der er ekspert i SEO, men én, der har et indgående kendskab til de fleste af de aspekter, der er essentielle for at opnå langsigtede resultater i søgemaskinerne.

Hvad er SEO?

Som navnet antyder, er en SEO-ekspert en person, der har en stor teoretisk viden indenfor SEO, som han eller hun er i stand til at omsætte til praksis. Hvis du ikke er bekendt med begrebet SEO, følger herunder en kort introduktion til emnet.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, der på dansk oversættes til søgemaskineoptimering. Det er en af de ældste discipliner indenfor online markedsføring – og det går, som du garanteret har gættet, ud på at optimere en hjemmeside eller webshop med henblik på at skabe værdifulde placeringer i søgeresultaterne.

I langt de fleste tilfælde fokuserer SEO på at optimere sin hjemmeside eller webshop efter Googles algoritme, da det er den førende søgemaskine i det meste af verden. Der findes også andre søgemaskiner som Bing og DuckDuckGo, men deres markedsandele er så små, at det er de færreste, der har fokus på dem.

Søgemaskineoptimering består af en lang række forskellige aspekter, der i bund og grund går ud på det samme; at skabe et site, der er så brugervenligt som muligt. Googles algoritme er skruet sådan sammen, at de sider, der på bedste vis opfylder brugerens intention med søgningen, er dem, der bliver placeret øverst.

Her har sidens loadtid, indholdet på siden, kvaliteten af koden, billeder, sidetitler, læsevenlighed, struktur, indgående links og en lang række andre parametre indflydelse på sidens placering i søgeresultaterne. Groft sagt kan SEO inddeles efter to overordnede kategorier:

  • On page-SEO: Omhandler alle de optimeringer, der udføres internt – altså, på sin egen hjemmeside.
  • Off page-SEO: Omhandler alle de optimeringer, der udføres eksternt – altså, på andre hjemmesider.

Hvad er en SEO-ekspert?

Da SEO-ekspert ikke er nogen beskyttet titel, kan alle i princippet kaldes sig det. Af samme årsag kan det være vanskeligt for en person, som ikke har forstand på SEO, at navigere i, hvem der rent faktisk er SEO-eksperter.

Her kan det betale sig at kigge efter, hvilke færdigheder personen har. Erhvervserfaring, uddannelsesmæssige baggrund, resultater for kunder samt teoretisk viden har alt sammen betydning for, hvorvidt vedkommende rent faktisk er ekspert i SEO.

En SEO-ekspert bør have indgående kendskab til de mange aspekter, Google lægger vægt på, når de analyserer et website. Det nytter altså ikke noget, at du udelukkende har forstand på de tekniske aspekter af søgemaskineoptimering, hvis du vil være SEO-ekspert.

SEO-ekspertens rolle er ikke nødvendigvis udførende i alle aspekter, men vedkommende bør have styr på alt fra det tekniske fundament, en hjemmeside er bygget op omkring, til det redaktionelle indhold på hjemmesiden.

I mange tilfælde SEO-ekspertens arbejde bestå i at rådgive omkring, hvor der bør lægges tid og kræfter, hvis en hjemmeside eller webshop skal opnå gode resultater i søgeresultaterne. En SEO ekspert kan have mange forskellige stillinger – enten hos et SEO-bureau, som selvstændig SEO-konsulent eller internt hos en virksomhed.

Hvordan bliver man SEO-ekspert?

SEO handler langt hen ad vejen om de synergier, der er mellem teknik, markedsføring, tekst, webdesign og konvertering. Der findes ingen deciderede uddannelser indenfor søgemaskineoptimering, omend der er flere kurser, man kan tage.

En SEO-ekspert behøver derfor ikke at have nogen specifik uddannelse, men de fleste vil have en uddannelse indenfor webudvikling, design, journalistik eller markedsføring bag sig, da det er emner, som alle udgør en væsentlig del af arbejdet med SEO.

Det er lang hen ad vejen den erhvervsmæssige baggrund, der er afgørende for, om du kan kalde dig SEO-ekspert. Som tommelfingerregel bør du have minimum fem års erhvervserfaring med SEO, hvis du skal have nok kompetencer og teoretisk viden til at forstå et komplet SEO-setup med alt, hvad det indebærer.

De fleste SEO-eksperter har typisk en teknisk uddannelse som eksempelvis multimediedesigner, der i kombination med flere års erhvervserfaring og/eller en handelsteknisk uddannelse, gør, at han eller hun har det nødvendige overblik over de mange facetter af søgemaskineoptimering.

De mest profilerede SEO-eksperter herhjemme har i de fleste tilfælde mere end 10 års erfaring med søgemaskineoptimering, omend det er vanskeligt at sætte en nedre grænse for, hvornår du kan kalde dig for SEO-ekspert, da det langt hen ad vejen handler om de resultater, du opnår i dit arbejde.

SEO-ekspert: Kurser og uddannelser

Hvis du på sigt ønsker at kalde dig selv for SEO-ekspert, er det nødvendigt, at du har den retmæssige baggrund, du kan bygge videre på. Mens der ikke findes en universitetsgrad indenfor søgemaskineoptimering, er der forskellige kurser og uddannelser, du kan melde dig til, hvis du ønsker en teoretisk baggrundsviden indenfor SEO, som du kan bygge videre på.

En af årsagerne til, at der ikke findes deciderede uddannelser med fokus på SEO, er, at Google hele tiden finjusterer deres algoritme, så den bliver bedre til at udvælge de sider, der rent faktisk indfrier brugerens intention med søgeforespørgslen.

Det er altså en branche, som konstant ændrer sig, hvorfor undervisningsmaterialet i mange tilfælde vil være forældet efter et par år eller i visse tilfælde måneder. Samtidig vil det være vanskeligt at få en SEO-ekspert til at undervise i SEO på fuldtid, da det er en branche, som er højt betalt, hvorfor der i mange tilfælde vil være flere penge i at sælge sine ydelser.

Herunder følger en oversigt over aktuelle kurser, du kan melde dig til, hvis du ønsker at en introduktion til SEO. Det kan være et godt springbræt til branchen, omend du ikke kommer udenom, at du er nødt til at opsøge viden på egen hånd og prøve den af i praksis.

Kurser

IBC har en SEO Manager-uddannelse, som kan tages i Kolding. Kurset varer i 2 dage, og du kan vælge SEO Manager – Grundlæggende eller SEO Manager – Avanceret, alt afhængigt af hvad dit niveau er på nuværende tidspunkt.

Kursususfabrikken og Bigum&Co er ligeledes eksempler på institutioner, der tilbyder kurser indenfor SEO. På kurserne får du teoretisk viden omkring søgeordsanalyse, søgeord, linkbuilding og værktøjer, så du på egen hånd kan lægge en langsigtet SEO-strategi.

Generelt er SEO-kurser et godt springbræt, hvis du ønsker en nem og overskuelig introduktion til søgemaskineoptimering. Du bør dog sørge for at opsøge viden på egen hånd ved siden af, da SEO udgøres af mange forskellige aspekter, hvorfor det er mere komplekst, end du kan nå at danne dig overblik over på et kursus.

Uddannelser

Der findes en lang række uddannelser, som ikke nødvendigvis gør dig til SEO-ekspert, men som giver dig viden inden for de specifikke fagområder, der allesammen relaterer sig til søgemaskineoptimering.

Interessante uddannelser for personer, der ønsker at blive SEO-ekspert, kan eksempelvis være følgende:

  • Multimediedesigner
  • Journalistik
  • Webkommunikation
  • Erhvervsøkonomi
  • Webintegrator
  • UI/UX-designer

Ovenstående er udelukkende eksempler på uddannelser, der giver dig en viden, som er god at have med i bagagen, når du skal arbejde med SEO. Der findes mange andre uddannelser, der fungerer som en god indgangsvinkel, hvis du ønsker at at arbejde som SEO-konsulent, og det handler om at vælge det fagområde, du synes, er mest interessant.

SEO-ekspertens ekspertiseområder

Der er ingen, der kender alle de forskellige aspekter af Googles algoritme, hvorfor en SEO-ekspert ikke er bekendt med alle de ranking-faktorer, der anvendes, når Google analyserer en hjemmeside.

Alligevel bør man som SEO-ekspert have et indgående kendskab til de aspekter, som vi kender til. Samtidig bør en SEO-ekspert selv afprøve forskellige teorier indenfor søgemaskineoptimering, som kan skabe bedre placeringer i Google.

Det kræver, at han eller hun har et indgående kendskab til de mange forskellige discipliner indenfor SEO. Groft set kan SEO inddeles i to hovedgrupperinger, som hver især indeholder flere underkategorier: on page-optimering og off page-optimering

Jo flere ekspertiseområder SEO-eksperten mestrer, desto bedre betalt vil vedkommende være. Det er ikke unormalt, at du skal betale mellem 900 og 1.200 kr. i timen for en SEO-ekspert.

Forskellen på en SEO-ekspert og et SEO-bureau

I langt de fleste tilfælde vil SEO-ekspertens rolle være rådgivende frem for udførende. Når du vælger en SEO-ekspert vælger du én enkelt person, som sælger sin ekspertise til dig. Det er efterfølgende op til dig selv at implementere de anbefalinger, du får fra vedkommende.

Vælger du i stedet et bureau, vil du der være flere kompetencer i spil, hvilket ofte vil afspejles i prisen, som vil være dyrere. Det skyldes naturligvis, at et bureau har flere ressourcer at trække på, hvorfor lønninger skal tænkes ind i timeprisen.

Du vil i de fleste tilfælde også være kontakt med en SEO-ekspert, når du er kunde hos et bureau, omend du ikke kan være sikker på, at det er vedkommende du har al dialog med. Der er altså både fordele og ulemper ved at vælge en SEO-ekspert frem for et bureau, men som tommelfingerregel bør du vælge en SEO-ekspert, hvis du har behov for en rådgiver, der kan guide dig i den rigtige retning.