PBN Guiden: Linkbuilding med PBN & opsætning

Indhold vis

Få alt at vide om private blognetværk og hvad du bør overveje, inden du går i gang med at oprette dit eget private blognetværk. Læs med og lær hvordan.

Guiden er på over 10.000 ord, så jeg anbefaler at du bruger indholdsfortegnelsen til at navigere rundt.

  • Du finder de bedste PBN-domæner
  • Du undgår at få dit PBN-netværk opdaget
  • Du vælger den rigtige hosting
  • Du vælger den rigtige content strategi
  • Du opbygger sikker linkbuilding

Indledende ord om mit arbejde med PBN

Inden vi fortsætter med guiden får du lige lidt historie omkring, hvordan jeg har brugt og arbejdet med PBNs som en del af mit arbejde med SEO til dagligt.

Vi skal tilbage til 2010, som var året, hvor jeg købte mit første udløbne domæne til at sætte et PBN op på. Tilbage i 2010 var det stort set umuligt at finde noget information på nettet omkring emnet og salg af links fra denne type netværk var noget der foregik, men ikke noget der blev skiltet med.

Jeg kan huske at en af vores første kunder der købte links fra vores nye netværk, der på det tidspunkt bestod af ca 100 domæner var en kunde der gerne ville ranke på ord som “kviklån” og “sms lån”. Det gik over alt forventning og efter 20 links lå han i top 3 på begge søgeord.

Det er stadig muligt at ranke på ord som disse med PBNs, men der kræver at man også får nolge andre links til at supplere linkrprofilen – jeg fik f.eks en af mine egne sider til at ranke nr 1 på “kviklån” tilbage i marts 2020 – se billederne her:

Måden jeg har arbejdet med PBNs har hovedsageligt været, hvor vi har fungeret som leverandør og har bygget større netværk som vi har solgt links fra til vores forhandlere som har været SEO firmaer, konsulenter, affiliates og slutkunderne selv.

Det er én måde at arbejde med det på, hvor du sælger links fra netværket til andre. Den anden måde og nok også den mest effektive måde (hvis man kigger på linkjuice værdi) er, at man bygger netværket til sine egne projekter og udelukkende linker til sig selv fra siderne – man får på den måde det optimale ud af link-juicen fra domænet, da der ikke er andre udgående links fra det end dem til dine moneysites.

Kig på antal udgående links når du køber linkbuilding så som PBN links og advertorials

Vi skriver nu 2022 og salg af links har aldrig været større og mere åbentlyst – man finder Facebook grupper, hvor der skiltes med links, der findes sider som nemlinkbuilding.dk, hvor man kan få PBN links helt ned til 12 kr. / stk og siden seoworks.dk, hvor man kan logge ind og købe og på mail sendes der flittigt lister rundt med advertorials og PBN netværk.

Kig på antal udgående links når du køber linkbuilding så som PBN links og advertorials

Resultatet af, at salg af links er eksploderet betyder også at PBNs igen er blevet værdifulde. Mange af de sider man finder fra lister og på FB grupper har efterhånden så mange udgående links fra dem, at link-værdien ikke er den samme som den var førhen og det vil derfor give god mening også at få links fra et relevant PBN domæne som man selv ejer – meget mere om det i guiden herunder.

Derudover er der også en chance for at Google følger med i FB grupperne eller har fået fat i listerne der bliver sendt rundt og valgt at give links fra domænerne mindre værdi eller slet ingen.

Mit råd er dog stadig, at man får en varieret linkprofil, så det er stadig en god ide at gå ud og få links fra de større nyhedssider og andre relevante advetorials og ikke mindst ved at lave noget god outreach.

En anden og populær måde at bruge PBN links er som 2-tiers, hvor man bruger links fra PBN til at styrke de links man får fra f.eks advertorials og større nyhedsmedier – på den måde kan man booste linkets værdi.

Advarsel: Hold øje med manipulering af DR på PBNs

Ahrefs DR er uden tvivl den indikator flest kigger på når de køber links for hurtigt at vurdere om der er tale om et stærkt link eller ej. Det betyder desværre også, at der findes nogle link-sælgere, der fristes til at manipulere med DR og få den til at blive højere uden domænet rigtig har noget at “have det i”.

Du får her et par hurtige tips til hvad du skal kigge efter inden du køber et link fra et domæne med høj DR for at tjekke om det ægte eller manipuleret.

Den mest anvendte metode til at få en kunstig høj DR er ved at lave omdirigering/redirect fra Google URLer – her et par eksempler:

  • https://maps.google.com/url?q=https://pbn-domaene-manipulering.dk
  • https://images.google.dk/url?q=https://pbn-domaene-manipulering.dk
  • https://www.google.ca/url?q=https://pbn-domaene-manipulering.dk

Alle links fra Google har som min. DR 90 og vil derfor også påvirke DR på det domæne den omdirigerer/redirecter til.

Det er utroligt nemt at lave 100´vis at de URL som jeg har vist eksempler på herover – det kræver blot at man indsætter sit PBNs domæne, og så skal man sørge for at Ahrefs bot kommer forbi og opfanger dem – hvilket man kan gøre ved at poste dem på en side man har hvor man ved at Ahrefs kommer forbi. Jeg har også set folk der spammer Google URLerne ind i kommentar felter på andre hjemmesider.

Det her skal du kigges efter:

  1. Så som det første skal du kigge efter om domænet har unaturligt mange links fra Google URLer og så er det også meget nemt at se ved at de oftes har meget høj DR men stort set ingen trafik – hvilket et domæne med høj DR burde have. Her et konkret eks. fra et dansk manipuleret PBN domæne der sælges til DR 54 pris:
pbn-domæne-manipulering-med-DR

2. Som det andet: På billedet fra Ahrefs kan du se at domænet har DR 54 og 0 trafik og kun 4 ord indekseret.

3. Som det trejde: Du kan også se grafen med refering domains har fået et ordentligt boost hvor det er gået fra 10 til over 200 links på stort set ingen tid.

Nye regler – markér PBN og solgte links som “sponsoreret indhold”

I takt med at salget af links i 2019 blev mere og mere åbenlyst fik det også mere opmærksomhed. Efter en del medieomtalen i politikken, hvor der blev gået direkte efter dem der solgte og købte links, gik forbrugerombudsmanden ind i lavede et krav om, at alle links skulle tydeligt markeres som sponsoreret / annoncørbetalt. Se herunder et billede fra en artikel på jyllands-posten.dk hvor der er tale om linkbuilding:

PBN Guiden – alt du skal vide om at sætte det op

Privat Blog Netværk (PBN) lyder som og er i praksis også den rene form for Black Hat SEO – altså en SEO-strategi som Google vil straffe dig for, hvis de opdager, at du bruger den. Alligevel anvender alle de store SEO-bureauer og masser af firmaer og organisationer et PBN, når de skal sikre sig, at de får de bedste placeringer i søgeresultaterne. For det er ikke særlig nemt for Google at opdage.

Hvorfor og hvordan det skal gøres, er nogle af de spørgsmål du får svar på i denne artikel. Den er skrevet af undertegnede, og jeg vil vove den påstand at jeg er en af de mest erfarne, danske eksperter på området – den indeholder alle de erfaringer, jeg har fået af at opbygge ikke bare et men adskillige Private Blog Netværk på både dansk, svensk, norsk, finsk, hollandsk og andre sprog.

Her får du alle mine erfaringer og kan selv gå i gang!

Hvad er et PBN – Privat Blognetværk?

Et PBN er en række domæner, som du har kontrol over, der alle linker til en eller flere af de hjemmesider, som du eller dine kunder tjener penge på. Det opbygges typisk af udløbende domæner, der har gode backlinks og derfor har en god autoritet i Google. Denne autoritet overføres til de hjemmesider, som der linkes til fra de enkelte sites i dit PBN.

Udover links til dine eller dine kunders hjemmesider, bør du sørge for dels at genetablere det indhold på siden, som der er links til og dels sørge for at linke ud til andre autoritative sites, som kan være med til at øge Googles vurdering af det enkelte blogsites autoritet.

Hvordan og hvorfor virker et PBN?

Gode, kvalitative links fra hjemmesider med høj autoritet hos Google er fortsat en af de vigtigste parametre, hvis du skal gøre dig håb om, at få din hjemmeside helt til tops i søgeresultaterne. Du kan sætte dig ned og vente på, at de kommer af sig selv – eller gøre noget for selv at skaffe dem.

Stort arbejde at skaffe gode links

Vælger du den sidste mulighed, kan du bruge et PBN som genvej til at skaffe dig nogle links af høj kvalitet på kort tid. Alternativet er, at du forsøger at få hjemmesider med høj troværdighed til at linke til dit indhold på din egen hjemmeside af sig selv. Det er det, vi kalder for outreach-linkbuilding. Det kræver en stor arbejdsindsats og en målrettet indsats, hvor du sender personlige mails til hver enkelt hjemmesideejer, for at gøre dem opmærksom på dit gode indhold.

Men selv om du gør rigtigt meget ud af det både på indholdssiden og med at kontakte de rigtige hjemmesider, er det kun yderst sjældent, at det kaster et godt link af sig. Årsagen er naturligvis den, at ejerne af de højt respekterede hjemmesider er ved at drukne i den slags henvendelser. Så der er stor chance for, at din henvendelse lander i deres mappe med uønsket post, og at de derfor aldrig ofrer dit gode indhold så meget som et klik på linket i den mail, du sender til dem.

Ingen styr på ankerteksten

Outreach-linkbuilding har en anden ulempe. Skulle det lykkes dig, at få en af de rigtig stærke sider inden for din branche til at linke til din hjemmeside, har du ingen kontrol over ankerteksten eller den tekst på siden, der omgiver linket.

Det betyder, at du måske ender med en ankertekst, der ikke giver noget eller anses for spammy af Google – eller at linket til din hjemmeside står så langt nede i brødteksten, bliver tilføjet et no-follow tag eller bliver placeret i en sidebar eller footeren på siden. Sker det, anser Google i værste fald linket for ligegyldigt eller i som minimum mindre værd.

Med dit eget PBN har du totalt styr over linket, fordi du ejer den hjemmeside, der linker til dig. Det betyder, at du både kan vælge den mest optimale ankertekst, og kan sørge for, at linket står så tilpas tidligt i brødteksten, at Google tillægger det en passende værdi.

Let at skalere dit PBN

En af fordelene ved et PBN er, at det er let af skalere. Du kan starte i det små med et par sites og så føje flere til, efterhånden som du finder nogle stærke udløbende domæner.

Når du begynder at se effekten af dit PBN, kan du hurtigt regne dig frem til, hvad det vil koste at forøge effekten ud fra det timeforbrug og de penge, du har brugt på at opbygge det antal PBN-sites, du har nu. Derefter er det nemt at regne ud, hvor meget ekstra det vil koste dig at tilføje 1, 10, 100 eller 1000 PBN-sites til dit netværk.

SEO-bureauernes hemmelige SEO-trick er rent Black Hat!

Et Privat Blognetværk virker naturligvis kun, så længe Google ikke har opdaget sammenhængen mellem de enkelte sites. Rigtigt opsat, sker det kun yderst sjældent. Derfor er et PBN-netværk oftest de store SEO-bureauers hemmelige trick, der sikrer deres kunder et bedre udbytte af samarbejdet, end hvis de selv havde stået for søgemaskineoptimeringen af deres hjemmeside.

Men lad os slå fast en gang for alle, at et PBN set med Googles øjne er et klokkeklart Black Hat SEO-tricks. Enhver form for bevidst linkbuilding er i strid med Googles retningslinjer. Så lige så vel som Google straffer dig, hvis de opdager, at du har betalt en journalist for at linke til dit site fra en artikel, der er udgivet på avisens online-medie, bliver du ramt af straf, hvis de opdager at du bruger dit eget eller andres blognetværk til at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne.

Straffen er dog blevet ”mildere”, forstået på den måde, at Google i dag som sådan ikke straffer din hjemmeside for et aftalt link. I stedet devalueres værdien af linket. Derved undgår både du og Google, at dine konkurrenter kan anvende bevidst negativ linkbuilding fra dubiøse hjemmesider til at skade din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne.

Hvordan tør SEO-bureauerne bruge et PBN, når Google straffer for det?

Årsagen til, at SEO-bureauerne er villige til at løbe risikoen for at få straffet kunderne – og måske deres egen – hjemmeside, er, at et PBN giver dem en bedre chance for at skabe det rigtige miks af autoritet, indhold og ankertekst på de links, de opretter til deres kunders hjemmesider. Samtidig er det vigtigt at huske på, at SEO-bureauerne også anvender de mere regelrette (white hat) linkbuilding-strategier som f.eks. at gøre andre sites opmærksom på godt indhold, der er udgivet på kundernes hjemmesider.

Endelig bruger de aldrig PBN-links til at skabe de første links til en hjemmeside. Har siden ingen naturlige links eller links, der ikke kommer fra et PBN i forvejen, går de efter at skabe en tilpas portion af disse, før de begynder at linke til siden med deres PBN-netværk. Derved får de skabt et miks af naturlige og PBN-links, så en eventuel devaluering fra Google af PBN-linkene ikke får så stor indflydelse på hjemmesidens placeringer i søgeresultaterne.

Hvad gør det muligt for Google at opdage og af-indeksere et PBN

Skal du bygge et sikkert PBN, kræver det en del penge og et stort arbejde. Derfor skal du anse dit PBN som en værdifuld investering, der skal opbygges på en sikker måde, så det kan fungere for dig i mange år fremover.

Men dit PBN virker kun efter hensigten, hvis det ikke bliver opdaget. Derfor er det vigtigt, at du undgår at træde forkert eller begår en af de fodfejl, der oftest fører til, at Google opdager et Private Blog Netværk.

Top 10 årsager til at Google opdager et Privat Blognetværk

  1. Salg af link (enten offentligt eller privat)
  2. Indhold i dårlig kvalitet, oftest i form af en spundet tekst, der tit resulterer i en manuel gennemgang af sitet af Googles interne review-team
  3. Hosting af flere PBN-sites på den samme IP-adresse
  4. Anvendelse af samme registrant og/eller betaler for flere af domænerne i PBN’et
  5. Hosting af domænet hos et SEO-bureau (Google mærker tit deres IP-adresser)
  6. Udtalelser i offentligheden om, at du ejer et PBN-netværk
  7. Blokkering af søgerobotter i robots.txt og ikke på server-niveau
  8. Anvendelse af et domæne, der allerede har fået straf
  9. Undladelse af at linke til autoritative eller på anden vis brugbare hjemmesider
  10. Udladelse af at anvende et bredt udvalg af ankertekst-typer i links fra PBN-sitene.

De 11 grundregler for at bygge dit eget private blognetværk

Skal du have succes med dit Private Blog Netværk, skal du som minimum overholde disse 11 grundregler, når du bygger dit Private Blog Netværk.

1. Brug forskellige registratorer

Brug forskellige registratorer, når du køber domæner. Derved bliver det svært at spore, at de er købt af den samme person eller det samme firma.

Ved .dk domæner er det muligt at få skjult hvem der ejer domænet, hvis du køber som privat person og har hemmelig adresse.

Selv om det ikke kan anbefales, at du bruger en falsk identitet, når du registrerer domænet, kan det være nødvendigt, hvis du ikke har en stor vennekreds, der gerne vil stå som ejer af de forskellige domæner i dit PBN.

Men gør det kun, hvis det er nødvendigt og kun på domæner, det ikke har kostet dig særlig meget at anskaffe. For opdager registratoren, at du har brugt en falsk identitet, har denne lov til at slette dit domæne.

Sørg også for altid at bruge DNS’en hos den pågældende registrator, så det ser ud som om, du bare er en helt almindelig kunde, der har købt et domæne hos det pågældende firma.

2. Host domænerne hos forskellige firmaer

Hvert enkelt domæne bør ligge på et separat webhotel eller som minimum have en forskellig subnet IP-adresse. Det er de sidste 2 værdier i IP-adressen. Så hvis IP-adressen er AAA.BBB.CCC.DDD, skal CCC og DDD være forskellige på hvert enkelt webhotel, som du lægger domænet hos.

De fleste danske webhoteller er sjældent større, end at AAA.BBB.CCC oftest er ens. Kun de allerstørste kan tilbyde forskellig CCC. Men stadig bør du maksimalt lægge to af domænerne i dit PBN hos det samme webhotel.

3. Godt, unikt indhold

Indholdet er en af de poster, du skal ofre ekstra tid og penge på. Det skal være godt og unikt. Det nytter ikke noget, at du fylder et site med spundet indhold eller udgive spundne tekster på tværs af dit blog-netværk. Det er den sikre vej til at blive opdaget, hvilket historien allerede har bevist flere gange – se afsnittet om PBNs historie sidst i denne artikel.

Så udvis samme respekt for indholdet på dine PBN-sites, som du gør det på dit firmas hjemmeside eller andre af de domæner, som du tjener penge på.

4. Link kun en gang til hvert site

Hver af PBN-sitene må kun linke en enkelt gang til det site, som de skal skaffe linkjuice til og har du flere sites, du tjener penge på, må du kun linke til et af dem – uanset hvor fristende det ellers måtte være at linke til dem allesammen. Ved enten af have flere links til det samme site eller ved at linke til flere af de sider, som du selv ejer, bringer du dig selv og dit PBN i overhængende fare for at blive opdaget.

5. Brug aldrig site-wide links

Undlad at bruge links i footeren på dine PBN-sites til et af de websites, du tjener penge på. Det betyder, at linket vil optræde på alle sider på det pågældende PBN-site. Det vil virke som link-spam set med Googles øjne og er meget unaturligt i virkelighedens verden, med mindre der netop er en form for forbindelse mellem de to sider – eller der er betalt for linket. Så undgå så vidt muligt links til noget som helst i footeren eller sidebaren på hjemmesiden. Chancen er nemlig stor for, at Google vil devaluere disse link.

Linket til den af dine egne hjemmesider, som PBN’et skal skabe linkjuice til, bør i stedet altid være i brødteksten på den side, hvor det optræder – og helst i den øverste del af teksten. Google vurderer nemlig links i teksten efter, hvornår de optræder og giver – besynderligt nok – links værdi efter hvor tidligt i teksten, de optræder.

6. Hav maksimalt 2-5 udgående links på hver side

Sørg også for, at der ikke er for mange og ikke er for få udgående links på hver side på det enkelte PBN-site. Nogle sider skal naturligvis ingen udgående links have, mens andre kan have mange link. Fordelingen skal virke naturligt i forhold til indholdets emne og tilgangen til emnet. I gennemsnit bør et PBN-site maksimalt have mellem 2 og 5 udgående links fra hver side.

Sørg for at de udgående links går til autoritative sites inden for den branche, som det pågældende PBN-site omhandler. Det er vigtigt, for at sitet og dets indhold virker troværdigt. Så ville du linke til et autoritativt site på din hjemmeside, for at få gavn af linkjuicen og troværdigheden, kan du også trygt gøre det på dit PBN-site. Men ville du aldrig linke fra din egen hjemmeside, skal du også lade være at gøre det fra et af dine PBN-sites.

7. Start aldrig med at linke til den side, der skal bruge linkjuicen

Selv om det kan virke meget fristende, bør du aldrig udgive den første artikel på sitet med link til den hjemmeside, som skal have gavn af linkjuicen fra det pågældende PBN-site.

Lad også være med at linke til Wikipedia, YouTube og andre af nettet store sites i de første artikler. Start i stedet med at udgive indhold, der linker til stærke, troværdige sider inden for sites emneområde eller branche, samt indhold som kan fastholde de backlinks, som sitet havde oprindeligt. Derved undgår du, at de bliver slettet på de autoritative sites, der linker til PBN-sitet, så sitet mister værdi i Googles algoritmer.

8. Variér ankerteksterne på tværs af netværket, når du linker til dine egne sider

Sørg for at bruge forskellige former for ankertekster, når du linker til den af dine hjemmesider, som skal have gavn af linkjuicen fra de enkelte PBN-sider. Undersøg den pågældende sides linkprofil på f.eks. ahrefs.com og vælg en af de ankertekst-typer, der er mindst brugt.

Målet er, at hjemmesiden, der skal bruge linkjuicen, skal have så varieret en linkprofil som muligt. Da du har fuldstændig kontrol over både ankertekst, link og linkets placering, kan du lige så godt sørge for, at variere ankerteksttyperne så meget som muligt. Det giver samtidig plads til, at folk som linker til din hjemmeside af dem selv, kan bruge et exact match søgeord i ankerteksten, uden at det kan risikere at skubbe til sidens linkprofil.

Er den hjemmeside helt ny, som du skal linke til fra dit PBN, bør du vælge neutrale eller co-citation ankertekster til de første links fra de forskellige PBN-sites. Senere kan du så anvende andre typer af ankertekster.

9. De enkelte PBN-sites skal kunne klare et manuelt review af Google

Skulle et af dine PBN-sites blive trukket ud til manuelt review at Google, er det vigtigt, at alle siderne på sitet kan klare, at de bliver gennemgået af rigtige mennesker. Især din Om- og Kontakt-side er vigtige at få til at se ægte ud.

Hvad det helt nøjagtigt er, Google tjekker, når de foretager et manuelt review af et website, kan du læse i deres interne guidelines. Som du kan se, er der nogle overraskende sider, som det er en god ide at have med på dine PBN-sites, hvis det skal ”bestå testen”. Det gælder f.eks. en side om sitets privatlivspolitik, der helst skal være der, hvis siden skal virke så troværdig som muligt i Google øjne.

Husk også trust-faktorer som SSL certifikat så siden svare med https:// og sørg for at foretage det samme SEO-arbejde på et PBN-site, som du ville gøre på din egen hjemmeside. Det er den slags små detaljer, der er med til at afsløre sites i PBN-netværk.

10. Hold PBN-sitet i samme niche, som før domænet udløb

For at det ikke skal være så nemt at opdage, at et site er med i et Privat Blog Netværk, er det vigtigt, at sitet holder sig inden for samme niche eller branche, som det gjorde, før domænet udløb.

For under et manuelt review vil den enkelte reviewer oftest slå domænet om i en af de tjenester på nettet, som gemmer tidligere versioner af hjemmesider. Her vil det være let at opdage, at sitet pludselig skifter emneområde eller karakter.

11. Sælg aldrig links eller fortæl om dit ejerskab til andre

Selv om det ville være fristende at sælge plads på dit PBN for at få lidt indtægter på det, bør du ikke gøre det. Den slags rygtes meget hurtigt, og vil måske en dag komme de forkerte personer for øre. Konkurrenter til din hjemmeside kunne jo f.eks. tænkes at have en interesse i at angive dig til Google for brug af PBN’et.

Af samme grund er dit ejerskab af et PBN-netværk heller ikke noget, du skal gå og prale med – hverken blandt venner eller ved sociale sammenkomster inden for din branche. Hold det tæt til kroppen og undlad nogensinde at nævne det og da slet ikke hvilke sites, der er tale om.

Sådan planlægger du dit eget PBN, så det giver mest mulig linkjuice

Før du begynder at bygge et PBN, er det vigtigt, at du har en strategi for det. Det tager tid og koster penge at opbygge. Så jo flere fejltrin du kan undgå på vejen, jo bedre. Har Google først spottet dit PBN, skal du starte helt forfra. Så gør dit forarbejde grundigt, læg en strategi og følg den. Undlader du at planlægge, har du sådan set allerede planlagt at fejle.

Planlægningen omfatter, at du finder ud af:

  • Hvor mange links, du har brug for
  • Hvor stort et budget, du skal afsætte
  • Hvordan du vil strukturere dit netværk
  • Hvordan du vil linke
  • Hvilken måde PBN’et skal administreres på

Lad os dykke ned i de enkelte punkter hver for sig.

Hvor mange links har du brug for

Hvor mange links du har brug for, for at du kan opnå den ønskede effekt af dit PBN, er et spørgsmål, som kan være virkelig svært at svare på. Det kommer an på, hvor stor konkurrencen inden for din niche er, og hvor god din onpage SEO er både på din hjemmeside og på de enkelte sites i dit PBN-netværk.

Som tommelfingerregel skal der omkring 10 links fra gode, autoritative sites til, for at skaffe dig en fornuftig placering i søgeresultaterne for de søgeord, der ikke er særlig stor konkurrence på. Er der mindre konkurrence, skal der færre til. Men er konkurrencen højere, kan antallet af link være meget, meget større.

Jeg anbefaler også, at du tager et kig på dem der ligger i top3 på Google på det søgeord du gerne vil ranke på og tjekker, hvor mange links de har med f.eks Ahrefs. Så kan du også se hvilken slags links de har samt få en ide om hvor mange der skal til – husk dog på, at det ikke kun er links der spiller ind. Det kan også være domænets alder på den side der ligger i top3 eller at den generelt bare har meget autoritet i den niche du arbejder med.

Hvor stort et budget skal du afsætte

Når det kommer til økonomien på et PBN-netværk, skal du tage højde for udgifter til

  • domænet
  • hosting
  • webdesign
  • udvikling af indhold

Prisen på domænet

Når det kommer til prisen på domænet, kan du naturligvis holde øje med de lister over udløbne domæner, der findes på nettet. F.eks. Simplys Domæneninja eller denne liste over nyligt udløbne eller slettede domæner fra webhosting.dk er gode steder at starte på den danske del af internettet. Disse domæner kan du købe til standardprisen for domæner hos både webhosting.dk og Simply.

Bemærk at det er forskellige lister af slettede domæner du finder på henholdsvis Webhosting.dk liste og Simplys liste – så det er en god ide at tjekke begge lister.

Men du kan også vælge at overtage et eksisterende domæne med en god, sund linkprofil og stærke backlinks. Ifølge dansk lovgivning skal et sådant domæne også sælges til standardprisen for domæner. Men er der eksisterende indhold på siden, vil du oftest skulle betale separat for det – og så kan prisen godt løbe op i mange tusinde kroner.

Samtidig kan du risikere, at Google kan spore dit køb, hvis de skulle finde på at dykke ned i baggrunden for sitet. Så sørg for, at den person der står som køber af domænet, har en god, gyldig grund til at ville købe et sådant domæne.

Senere i artiklen vender vi tilbage til, hvordan du sikrer dig, at du får købt de bedste domæner til dit PBN, og hvordan du vurderer, om de i det hele taget er velegnede til formålet.

Prisen for hosting

Vælger du en lavprishost til dit domæne, kan du få det hostet for under 10 kroner om måneden. Det er billigt og nemt. Da du samtidig næppe kommer til at opleve den vilde trafik på domænet, kan du sagtens leve med, at du skal dele serverressourcer med andre.

Desværre er udbuddet af den slags billige webhoteller ikke så stort herhjemme. Så skal du op og hoste bare 10 forskellige PBN-sites hos lige så mange webhoteller, slipper du ikke for at skulle op og betale mere om måneden for hosting. Oftest vil der også være et mindre opstartsgebyr på oprettelsen af webhotellet.

Prisen for webdesign

Alt for mange PBN-netværk springer over hvor gærdet er lavest, når det kommer til webdesign. De vælger en WordPress-løsning med et af de mange gratis temaer, der kan hentes fra WordPress tema-katalog.

Det er med til at trække websitets værdi ned, og der er findes da også ligefrem WordPress-temaer, som på det nærmeste er kendt for at være et ”PBN-tema”. Så lad være med at bruge dem!

Brug hellere penge på at få skabt et unikt webdesign til hvert af dine PBN-sites. Anvend gerne et par af de mest udbredte WordPress Theme Framework, som Divi og Genesis, og få bygget nogle flotte, unikke child themes til hvert site. Det sender dit PBN-site op i en helt anden liga end dem, der bare bruger et tilfældigt gratistema og ikke spekulerer nævneværdigt over sidens udseende.

Prisen for indholdet

Når du skal have udviklet indhold, har du grundlæggende tre muligheder:

  • Skriv og byg det selv
  • Køb det hos et lavpristekstbureau
  • Køb det hos et tekstbureau, der kendt for deres høje kvalitet

Når vi skriver ”bygge indhold”, mener vi det helt bogstaveligt. For godt indhold handler ikke bare om tekst alene, men om det rette match af tekst, billeder, illustrationer og video – gerne alt sammen unikt indhold, hvis det skal give de bedste chancer for at ranke godt og ikke afsløre sitets sande formål.

Kan eller har du ikke tid til at bygge indholdet selv, skal du ud at købe og selv om du sagtens kan finde teenage-skribenter, der gladelig skriver teksterne for 10-20 øre pr. ord, er det mere sikkert at give noget mere for indholdet og få det skrevet hos et professionelt tekstbureau med erfarne skribenter. Tilsvarende er det også en god ide at ofre penge på et par videoer, nogle infografikker, specielt udviklet grafik og lignende.

Det bringer indholdet op på samme kvalitetsniveau, som hvis det var den hjemmeside, der har brug for linkjuicen fra sitet – og det er nødvendigt, hvis du vil have det fulde udbytte af dit PBN-netværk.

Hvordan skal du strukturere dit netværk?

Strukturen på dit PBN-site afhænger af, hvorvidt netværket skal:

  • Promovere en enkelt hjemmeside
  • Promovere flere hjemmesider inden for samme niche
  • Promovere flere hjemmesider inden for flere nicher

Her vil de fleste firmaer have et behov, der falder inden for de første to kategorier. Her kan du klare dig med et enkelt PBN, hvor hvert site i PBN’et ligger inden for samme niche, som den din hjemmeside eller dine hjemmesider beskæftiger sig med.

Er du derimod et SEO- eller online markedsføringsbureau, falder du ind under den sidste kategori. Her vil du nemlig oftest have klienter inden for flere forskellige brancher, der har brug for hvert deres niche-specifikke PBN til at skabe linkjuice til kundernes hjemmesider.

Her bør du altså oprette et PBN for hver af de nicher, som du har kunder inden for. Har du f.eks. både kunder inden for it og teknologi, internet og f.eks. fitness og sundhed, bør du oprette et PBN-netværk til hver niche, der så kan linke til de respektive kunder.

Samtidig har du mulighed for at give links fra flere af jeres PBN-netværk til de kunder, hvor det ville være relevant med links fra flere forskellige nicher. Det kunne f.eks. være webshops, som sælger produkter inden for både it og teknologi og fitness og sundhed.

Ved at opbygge flere uafhængige netværk sikrer du samtidig din PBN-investering. Opdager Google et enkelt netværk, kan de andre netværk, du har opbygget, stadig anvendes til at skaffe linkjuice til dine eller kundernes hjemmesider.

Hvordan og hvornår vil du linke

Når du først har fået dine første PBN-sites i luften, kribler det sikkert for, at du kan begynde at linke til din egen eller dine kunders hjemmesider. Men hold hesten og vent til den hjemmeside, du ønsker at tilføre linkjuice til, har fået nogle naturlige links fra andre hjemmesider. Det kan enten være i form af fortjente links til indholdet, gennem gæsteindlæg på andre blog-sider eller en anden form for white hat-linkbuilding.

Samtidig er det vigtigt, at hjemmesiden allerede har en fornuftigt varieret linkprofil, før du bringer links fra dine PBN-sites i spil. Når først det er opnået, kan du trygt begynde at linke fra PBN-sitene i dit netværk med den type ankertekster, som der er færrest af i hjemmesidens linkprofil. Derved undgår du at skubbe hjemmesidens linkprofil i en uheldig retning.

Så har du f.eks. en hjemmeside om cykler, som du vil give linkjuice fra et af sitene i dit PBN og 16,67 % af linkene anvender exact match ankerteksten ”cykler”, skal du vælge en anden type ankertekst til linket fra dit PBN-site – helst den ankerteksttype, som der er færrest af.

På den måde kan du både give din hjemmeside god og nærende linkjuice, samtidig med at du kan sikre, at hjemmesiden har en balanceret linkprofil, den dag den bliver udsat for et manuelt review af Googles interneteksperter.

Det er en god ide at planlægge hvilke ankerteksttyper du vil bruge på forhånd, så du ikke overser denne vigtige detalje senere. Sørg for at variere ankertekst typerne til din hjemmeside og sørg for at variere ankerteksttyperne på de udgående links, så også de enkelte sites i dit PBN får så varieret en linkprofil som muligt. Et site som kun har f.eks. co-citation ankertekster på alle deres udgående link, virker ikke helt naturlig i Googles optik.

Hvilken måde PBN’et skal administreres på

Det kan hurtigt blive tidskrævende og dyrt at administrere et PBN. Især hvis det enten er meget omfattende, eller er opbygget i forskellige niche-orienterede PBN’er.

Derfor vælger mange at hyre en virtuel assistent til opgaven. Men skal de lykkes med opgaven, kræver det, at du har givet dem en god, bullet-proof køreplan. Derfor er det altid en god ide, at du selv opretter og administrerer de første par PBN-sites, før du overlader opgaven til en virtuel assistent.

Derved kan du lære af de fejl, som de fleste får lavet med de første PBN-sites, de opretter, og kan få finpudset og afprøvet opgavebeskrivelsen, før du overgiver den til en virtuel assistent. Du kan sagtens finde eksempler på den slags køreplaner på nettet. Men sørg altid for at tilpasse dem til den måde, du vil gøre tingene på. Brug aldrig andres køreplaner ukritisk og uafprøvet.

Sådan udvælger du de bedste domæner til dit PBN

Ingen kæde er stærkere end det svageste led. Det gælder også, når det kommer til et Privat Blognetværk. Her er den samlede værdi af dit PBN afhængig af kvaliteten af de backlinks, som hvert enkelt domæne i netværket kan levere.

Du sparer ikke noget, ved at købe et udløbet domæne, der ikke allerede har en høj Domain Rank og URL Rank på ahrefs.com. Har du på et tidspunkt brug for at spare lidt på udgifterne, bør du hellere sænke kvaliteten af indholdet – ikke kvaliteten af de domæner du køber.

For du kan stoppe nok så meget godt, unikt kvalitetsindhold ind på et dårligt domæne, som du vil. Det kommer aldrig til at ranke for det. Det gælder heller ikke, selv om du har flere dårlige domæner, at udgive det på.

Google vurderer hjemmesiderne holistisk. Så tingene skal være i orden hele vejen rundt!

Det skal du se efter, når du køber et PBN domæne

Når du skal udvælge de udløbne eller eksisterede domæner, der kunne være interessant at anskaffe til dit Private Blog Netværk, er det først og fremmest vigtigt, at de ligger inden for den samme niche som den eller de hjemmesider, der skal have gavn af link-juicen fra dem.

Samtidig skal det have så mange stærke backlinks fra autoritative domæner med unikke IP-adresser (forskellige værdier af CCC og DDD i IP-adressen) som muligt.

Start med at tjekke domænets vægt i søgealgoritmerne

Derfor starter du med at undersøge et potentielt domæne på f.eks. Ahrefs, Majestic eller Moz, for at finde ud af, hvilke backlinks der stadig peger på domænet og hvilken niche domænet har været anvendt inden for før. Begge dele er informationer, du kan finde på de pågældende tjenester.

Du kan også finde oplysningerne hos de internetregistranter, som gør mest ud af at sælge udløbne eller slettede domæner. De giver dig oftest de nødvendige oplysninger på hvert enkelte domæne hentet fra en eller flere af disse tjenester, ligesom de oftest sorterer listen efter de kategorier, som Majestic inddeler domæner i.

Uanset hvilken af de tre tjenester du anvender, gælder det, at værdierne skal være så høje som mulige. De udtrykker den enkelte tjeneste bud på sitets Page Rank, som Google i dag holder tæt til kroppen, netop for at gøre det svært at spekulere i denne vigtige linkfaktor ved Black hat-linkbuilding.

Husk derfor også på, at værdierne netop er de respektive tjenester bud på sitets ”vægt i Googles algoritmer”. Der er ingen garantier! Det gælder også, hvor længe der går, før de sites som har givet dit potentielle PBN-site autoritet, fjerner linket, når de opdager, at siden er lukket.

Tjek også om domænet har en OK historik og overvej at gendan hele siden

Når du skal vurdere det potentielle PBN-domæne, bør du også undersøge, om sitet havde dårlige links fra hjemmesider med et dårligt omdømme hos Google, ligesom du bør tjekke, hvad det var for noget indhold, der lå på sitet, mens det stadig var i drift. Det kan du som allerede nævnt gøre med Wayback Machine eller Screenshots.com.

Har domænet været brugt i et PBN før, er der stor risiko for, at det er blevet mærket som sådan af Google. Så du kan ikke bare nøjes med at tjekke den første optegnelse i f.eks. Wayback Machine. Du er nødt til at lave flere nedslag i domænets historie, for at sikre dig, at der ikke er noget, som vil vække mistanke, den dag Google skulle vælge at foretage et manuelt review af domænet.

Ser domænet fornuftigt ud kan du også overveje at få det hele gendannet som det så ud dengang. På den måde får du med det samme en hjemmeside med et unikt design, unikt indhold og de rigtige URLer hvor de backlinks domænet har går ind til. Det er også en god måde at sløre dit netværk, da siderne her vil ligne noget der IKKE er lavet for at lave links.

VIGTIGT: Hvis du vælger at gendanne det hele som det så ud engang – anbefaler jeg her, at man tager kontakt til den tidligere ejer for at høre om det er OK med dem at du bruger deres design, logo og gamle indhold. Det er ekstremt vigtigt at tjekke at deres gamle indhold ikke er online et andet sted – f.eks hvis de har skiftet firmanavn og taget indholdet med derover uden at lave en 301 fra det gamle domænet, men i stedet lade det udløbe.

Der findes en del forskellige online services som kan hjælpe med at gendanne hele sider fra Waybackmachine – men jeg har ikke prøvet nogen der er bedre og mere prisvenlig end Archivarix.com – de har endda lavet det sådan, at du kan gendanne de første 200 filer gratis og derved teste servicen og ved små hjemmesider kan du få det hele gratis.

Tjek om sitet stadig er indekseret i Google

Det er også en god ide at undersøge, om sitet stadig er indekseret af Google. For normalt fjerner Google links til domæner, så snart de er udløbet eller fjerner en given side, så snart der opstår 404-fejl på de links, der peger på den pågældende side på domænet. MEN de vil oftest også fjerne sitet fra søgeresultaterne, hvis det har fået en straf, eller allerede har været brugt i et PBN. De sidste to ting vil gøre domænet værdiløst for dig i meget, meget lang tid og øge Googles fokus på sitet.

Den nemmeste måde at finde ud af, om domænet stadig er indekseret i Google, er ved at foretage en søgning med ”site:domænenavn.dk” på Google.

Dukker der ikke noget op, er sitet ikke indekseret længere og så behøver du ikke kaste penge efter det. Så er det lige så nemt (læs: svært) at starte med et helt nyt domæne fra scratch.

Hvor kan du købe PBN-domæner på nettet?

Som udgangspunkt kan du købe PBN-domæner på fem forskellige måder. Nogle af måderne gælder primært udenlandske og internationale domæner, mens de andre også gælder danske domæner, som du skal bruge til PBN-formål:

  • Køb fra domæne-brokere
  • Køb på domæne-auktioner
  • Reservér domæner, der står til at blive slettet
  • Find slettede eller udløbne domæner selv
  • Brug en tjeneste, der lister udløbne og slettede domæner

Køb fra domæne-brokere

Det er altid en god ide, at købe de første domæner til PBN-formål fra en såkaldt domæne-broker. Så slipper du for selv at skulle undersøge og vurdere domænerne. I stedet får du adgang til at købe domæner, som brokeren har undersøgt og fundet velegnede til PBN-brug.

Herhjemme findes der – på grund af de danske regler for salg af domæner – kun brokere af internationale domæner. Men internationalt kan du f.eks. benytte fora som f.eks. BlackHatWorld og WickedFire. Her finder du flere seriøse, men også ret mange dubiøse indlæg fra folk, som tilbyder gode domæner til PBN-formål.

Generelt bør du altid være på vagt, når du bevæger dig ud på dette marked. For der findes mange svindlere, der ikke aner, hvad de har med at gøre. De er i det for de hurtige penges skyld, og du ender derfor nemt med at købe et domæne, der er lige så godt undersøgt, som du selv kunne have gjort det.

Køb på domæne-auktioner

Skal du købe internationale .com domæner og vil du have fat i nogle af de bedste PBN-egnede domæner, skal du tage på domæne-auktion. Her finder du oftest gode domæner med en stærk backlink-profil. Til gengæld skal du også være klar til, at ville betale, hvad de bliver budt op i.

For lige som ved en rigtig, fysisk auktion, betyder det oftest, at de domæner som har de stærkeste backlinks, hurtig bydes op i rigtig høje beløb – og jo større interessen er for et bestemt domæne, jo flere bydende tiltrækker det. Gode PBN-domæner sælges sjældent til småpenge.

De mest kendte internationale domæne-auktioner er:

  • GoDaddy Auctions
  • NameJet
  • SnapNames
  • Dynadot
  • Flippa

Har du is i maven, venter du med at byde til sidste øjeblik, på det domæne du er interesseret i. Derved mindsker du risikoen for, at dit bud tiltrækker horder af andre bydende.

Men husk: Du skal sørge for altid at kontrollere backlinks, Domain Ranking og URL Ranking på de domæner, der er sat til salg. Det er ikke altid, at oplysningerne på auktionssitet passer med virkeligheden.

Reservér domæner, der er står til at blive slettet

En bedre og mere økonomisk måde at sikre dig et velegnet PBN-domæne på, er ved at gå på jagt i listen over domæner, der står til sletning inden for kort tid. Igen ses det oftest på internationale domæner. Her markerer de fleste registratorer, de domæner som står til at blive slettet, hvis de ikke bliver fornyet af ejerne. Det sker, mellem 5 og 30 dage før domænet bliver slettet hos registratoren.

Nogle – som f.eks. GoDaddy – vælger at sætte domænerne på en særlig auktionsliste, mens andre tager et standardgebyr på 69 $ for, at du skriver dig op til at overtage domænet, hvis ejeren ikke betaler inden domænet slettes. Det er din chance for at få et godt, internationalt domæne til en god pris.

Reserver danske domæner

Herhjemme findes der nogle enkelte webhoteller, som tilbyder en lignende backorder-service. Det gælder for eksempel Simply, der tilmed ikke tager sig betalt for det. Det kræver blot, at du er kunde hos dem.

Her kan du registrere din interesse for et hvilket som helst domæne blandt samtlige tilgængelige TLD’er, som Simply forhandler. Bare skriv domænenavnet, vælg TLD for domænet, og klik på Overvåg domæne-knappen. Så får du en SMS og en mail, så snart domænet optræder som ledigt og kan så registrere det via Simply. Simply bruger de oplysninger de har om dit mobilnummer og din mail i deres kundedatabase. Så husk at tjekke, at de er korrekte.

Hos DK-Hostmaster kan du også skrive dig op til et hvilket som helst dansk domænenavn, du kunne være interesseret i at overtage – uanset om det står foran sletning eller ej. Det koster det samme om året, som hvis du ejede domænet. Så får du besked fra DK-Hostmaster, hvis ejeren ikke fornyer domænenavnet.

Kan du se, at en hjemmeside med nogle interessante backlinks ikke ser særlig opdateret ud, kan det derfor være en god investering at lade sig registrere som interesseret i at overtage domænet. Det er væsentligt billigere, end hvis du skal købe et eksisterende domæne med indhold og det hele. Samtidig sætter det dig forrest i køen til de gode, stærke danske domæner.

Slå eventuelt datoen op hos DK-Hostmaster for, hvornår domænet skal fornyes. Så ved du, hvad det maksimalt kan komme til at koste dig.

Find slettede eller udløbne domæner selv

Du kan også vælge at fange slettede eller udløbne domæner selv, ved f.eks. at slå op i DK-Hostmaster eller RIPE, hvornår domænet skal fornyes – og så sætte en alarm i din kalender, når det er tid at tjekke op på, om domænet er blevet fornyet. Du kan også anskaffe dig særlige programmer eller tilmelde dig forskellige tjenester på nettet, der holder øje med den slags for dig.

Men oftest kommer du for sent til de virkelig gode domæner, hvis du vælger denne tilgang. For når det kommer til de internationale domæner, snupper store registratorer, som f.eks. GoDaddy, selv disse domæner og sender dem på auktion. Så oftest er det spildt ulejlighed.

Brug en tjeneste, der lister udløbne og slettede domæner

Du kan også finde tjenester på nettet, der lister udløbne og slettede domæner. Vi har allerede nævnt et par stykker tidligere i artiklen som f.eks. Simplys Domain Ninja. Her kan du se alle de udløbne og slettede domæner, der findes under .dk. På hvert enkelt kan du så tjekke backlinks, DR og UR med ahrefs.com eller en af de andre SEO-værktøjer, der kan give disse oplysninger.

Selv om listen er meget lang, er den også meget populær. Der sidder derfor næsten altid nogen og holder øje med, om der dukker gode domæner op til PBN-formål. Derfor er der sjældent grund til at scrolle særlig langt ned i listen, selv om den går flere måneder tilbage. For de bedste domæner bliver hurtigt fanget. Så er domænet et døgn eller to gammelt, er det næppe besværet værd at undersøge.

Hvordan vurderer jeg et domænes anvendelighed?

Ved hjælp af værktøjer som Ahrefs, Majestic eller Moz kan du finde oplysninger om alverdens parametre på et udløbet domæne. Faktisk er der så mange – og oftest stor forskel på værdierne af ens parametre på tværs af de forskellige tjenester – at det er til at stirre sig fuldkommen tosset på alle de mange parametre.

Men når det handler om at vurdere, hvor velegnet et givent domæne er til brug i dit PBN, drejer det sig først og fremmest om antallet af backlinks fra troværdige websites, som stadig er aktive. Dernæst kommer antallet af dårlige backlinks, der måtte pege hen på domænet.

Det kan du som allerede nævnt finde ud af i alle tre værktøjer. De lister alle backlinks, og du kan så umiddelbart vurdere hvert enkelt ved at klikke på det eller holde musen hen over det for at få oplyst tjenestens vurdering af det pågældende site. Bruger du Moz, har de en særlig Spam Score for hvert enkelt backlink. Den skal naturligvis være så lav som mulig.

Bruger du Majestic, kan du også bruge den såkaldte TF/CF ratio til at vurdere kvaliteten af domænet. TF står for Trust Flow og svarer til ahrefs.com’s Trust Rank, som vi tidligere har omtalt i artiklen. CF står for Citation Flow. Det svarer lidt til Google Page Rank, som vi også har vendt tidligere.

Når du dividerer disse to tal, skal du helst lande så tæt på 1 som muligt, for at være velegnede til PBN-formål. Domæner med dårlige backlinks ligger oftest på en TF/CF ratio på under 0,8. Den slags domæner skal du helst holde dig fra, hvis de skal bruges i et PBN.

Skal du sikre dig, at det domæne du har i kikkerten, passer bedst muligt til den niche, dit PBN-netværk skal operere inden for, kan du med fordel også holde øje med Majestics Topical Trust Flow. Den fortæller noget om, hvilken niche domænet har flest backlinks fra. Det er en vigtig parameter at holde øje med, hvis du vil sikre dig, at domænet ser så troværdigt ud som muligt.

PBN Hosting – Sådan hoster du dit netværk, så det ikke vækker mistanke

Når du skal planlægge og udvælge de webhoteller, der skal huse domænerne i dit PBN-netværk, skal du først og fremmest holde dig fra de hosting-udbydere, der reklamerer med, at de er specialister i at hoste PBN-domæner. Kan du finde den oplysning, kan Google også. Så når de skal undersøge dit domæne, bringer du automatisk dig selv tættere på at blive mistænkt, hvis du har valgt en host, der ligefrem reklamerer med, at de hoster PBN-domæner.

Hvad du i stedet bør overveje, er følgende hosting-muligheder:

  • Virtuel Private Servers
  • Almindelige webhoteller
  • Cloud hosting hos Amazon, Google eller Microsoft

Virtuel Private Servers

Vælger du en Virtuel Private Server (VPS), får din webserver sin egen unikke IP-adresse, og du skal selv stå for alt det tekniske med at opsætte, administrere og vedligeholde serveren. Det sidste er den største ulempe ved denne løsning, og det første sikrer dig mod, at du kommer til at dele webserver med et andet PBN-domæne, der bliver opdaget. Sker det, undersøger Google oftest alle de andre domæner, der ligger på webserveren og det bringer automatisk dit PBN i fare for også at blive opdaget.

Arbejdsbyrden og sværhedsgraden ved at drive din egen VPS er dog oftest rimelig overkommelig, hvis du vælger en mindre VPS-server med en nøglefærdig WordPress-løsning på. Her kan hele opsætningen oftest klares med en one-click installation fra kommandoprompten på serveren. Herefter installeres en grafisk brugergrænseflade, der gør det muligt at oprette dit WordPress-site og styre serverens forskellige parametre.

Herhjemme kan du købe VPS-servere hos alle de større webhoteller. De koster fra omkring 30 kroner om måneden og opefter. Du kan også vælge en af de internationale webudbydere. Her kan du oftest få de mindre VPS’er en smule billigere. Men er du ikke verdensmester i engelsk, er det oftest en god ide at holde dig til en dansk udbyder med dansk support.

Almindelige webhoteller

Med almindelige webhoteller mener vi den slags webhoteller, hvor flere deler samme webserver. De kan fås fra priser på omkring 20 kroner pr. måned og opefter. Deres største fordel er, at de er nemme at arbejde med, du kan installere CMS’et på webhotellet med et enkelt klik. Derved slipper du for at rode med serverindstillinger og andre kryptiske ting – ja, selv automatisk, daglig backup er oftest inkluderet i prisen.

Ulempen er som sagt, at dit PBN-domæne deler IP-adresse med alle de andre domæner på serveren. Så fanger Google et andet PBN-domæne på serveren, kan du roligt regne med, at dit domæne også lige bliver tjekket.

Dette er langt den billigste og nemmeste løsning i dag. Men husk aldrig at lægge mere end et PBN-domæne hos hvert enkelt webhotel, med mindre de er så store, at de tilbyder servere med IP-adresser, der er forskellige på de sidste grupper i IP-adressen.

Cloud hosting

En tredje mulighed er at vælge at hoste dit PBN-domæne i skyen hos f.eks. Amazon, Google eller Microsoft. Her køber du i praksis en VPS og betaler efter, hvor meget CPU-tid din virtuelle webserver bruger på den server, som afvikler de virtuelle maskiner på den fysiske server.

Fordelen er, at det dels ikke koster særlig meget og dels, at du oftest kan købe en fuldt færdigkonfigureret WordPress-server, der kan installeres og sættes op med et enkelt klik. Samtidig kan du tilkøbe backup-løsninger og har mulighed for at skalere serverens kapacitet efter behov.

De fleste cloud hosting-firmaer har server-centre på flere geografiske lokationer. Så oftest har du mulighed for at lægge PBN-sites på flere af deres geografiske lokationer – men husk at oprette en ny kunde til hvert domæne, du opretter.

Sørg for at sprede netværket mest muligt

Som vi allerede har nævnt et par gange, bør du sørge for at sprede hostingen af dit PBN-netværk så meget som muligt. Derved bliver det sværere at spore for Google.

Derfor er det en god ide at starte med at få et overblik over hostingmarkedet, som det tager sig ud for øjeblikket. Vælg eventuelt nogle af de billigere hostingmuligheder til de første sites i PBN’et og spred dig så efterhånden, som du tilføjer flere og flere sites.

Jo mere varierede hostingmuligheder, du udnytter, jo bedre.

Fodfejl, du bør undgå

Når det drejer sig om hosting, er der også en række fodfejl, du lige så godt kan undgå at begå. Vi har samlet de mest almindelige her. Men generelt er det altid en god ide, at tænke dig om en ekstra gang eller læse om andres erfaringer, før du træffer dit endelige valg. Men husk din snusfornuft og din sunde skepsis. For som vi skal se, er det ikke alle gode råd på nettet, du skal tage for gode varer.

Lade være med at blokere crawlers

En af de vildfarelser, du oftest støder på, når du læser om PBN-netværk, er, at blokere for de crawlere som Ahrefs, Moz og andre tjenester, der forsøger at kigge Google i kortene, har kørende rundt på nettet. Selv om det måske lyder meget fornuftigt, vil Google nemt kunne slå dine sites efter hos de pågældende tjenester. Og hvis sitet ikke dukker op i en eller flere af disse tjenester, virker det mistænkeligt. Det kommer helt automatisk til at virke som om, du har noget at skjule.

Undlad at bruge CloudFlare til at skjule IP-adressen

Du møder også tit et råd om at bruge en CDN-tjeneste som f.eks. CloudFlare til at skjule webserverens egentlige IP-adresse. Årsagen til ikke at følge dette råd er rimelig indlysende, når du kender den. Det er nemlig muligt at slå webserverens sande IP-adresse op ved hjælp af en tjeneste, der hedder CrimeFlare. Ja, faktisk kan du hente hele CloudFlares database med alle IP-adresserne på de webservere, de servicerer. Så for de professionelle – som Googles reviewere – gavner det ikke meget at maskere IP-adressen med CloudFlare.

Brug aldrig samme Analytics eller Search Console konto

En tredje typisk begynderfejl er at bruge samme Google Analytics- og Google Search Console-konto til alle dine PBN-domæner. Det gør det ganske vist nemt for dig, men det gør det også nemt for Google at opdage dit PBN. For du serverer rent ud sagt hele netværket på en sølvtallerken for dem.

Så selv om det er et pokkers besvær, er du nødt til at køre med en separat konto for hvert enkelt PBN-domæne i dit netværk, hvis du vil sikrer dig bedst muligt mod af blive opdaget ad den vej.

De første skridt med et nyt PBN-domæne

Så snart du har anskaffet og opsat et nyt PBN-domæne, handler det i første omgang om at sikre, at de backlinks der stadig virker, rent faktisk lander på en side med noget indhold, der enten ligner det oprindelige indhold på en prik, eller er meget tæt på.

Genskab det indhold, der er backlinks til

Det tidligere indhold kan tit findes på Wayback Machine eller andre af nettets arkiv-tjenester. Derved sikrer du, at de backlinks som giver sitet autoritet og værdi i Googles algoritmer, bliver ved med at virke.

På nettet møder du tit et tip om at redirecte alle indgående links til siden, som ellers ville give en 404-fejl, til forsiden på websitet. Men derved bringer du dig i fare for, at ejerne af de troværdige sites, der linker til dit PBN-site, fjerner linket, fordi de tror, at siden er blevet fjernet fra dit site.

Samtidig bringer dette quick fix dig i fare for at blive opdaget af Google. For det var tidligere en meget udbredt strategi for ejere af PBN-netværk, når de startede et nyt PBN-site op i deres netværk.

Tjek om sitet ikke er straffet

På trods af alle dine undersøgelser, kan du godt risikere, at Google har givet en straf til det gamle site, du har overtaget domænenavnet på. Så derfor bør du lige holde hesten med at begynde at udvikle nyt indhold til dit nye PBN-site, før du er helt sikker på, at sitet ikke er straffet.

For indhold er nok den dyreste del af driften af et PBN-netværk – når vi ser bort fra anskaffelsen af eventuelle internationale domæner, der oftest løber op. Så inden du ofrer penge på at få udviklet indhold, er det en god ide at være helt sikker på, at domænet stadig giver den forventede værdi i Google algoritmer.

Så udover de sider, der er backlinks til, bør du kun udvikle en enkelt side med noget relevant indhold på det nye PBN-domæne. Derefter venter du og foretager disse tjek:

Første tjek

Efter to uger undersøger du, om Google har indekseret sitet. Har de ikke det, er der en meget stor sandsynlighed for, at domænenavnet bærer på en straf hos Google. Vent eventuelt yderligere 14 dage og er der stadig ikke sket noget, må du nok se i øjnene, at domænet var en nitte.

Andet tjek

Ranker sitet for det indhold, du har lagt op, er du klar til at foretage det næste tjek. Søg på domænenavnet både med og uden TLD (Top Level Domain, altså det som står efter punktummet, f.eks. ”dk” eller ”com”) og se, om det kommer frem i søgeresultaterne. Består domænenavnet af flere ord, så undersøg også, om domænet kommer frem på en søgning på ordene i navnet med mellemrum imellem og anførselstegn omkring.

Ranker domænet ikke helt i toppen af søgeresultaterne for selve domænenavnet inkl. TLD-endelse, er det for tidligt at begynde at udgive noget indhold på siden. Først når domænet ranker godt for den ”nøgne” URL-adresse, kan du gå i gang med at udgive indhold på sitet.

Husk SEO-arbejdet

Husk at søgemaskineoptimere indholdet på samme måde, som hvis det var din hjemmeside og husk især at linke til andre autoritative sider på nettet, for at øge Googles vurdering af sitet. Prøv også at komme til at ranke for nogle af de søgeord inden for sitets niche, som der ikke er så mange søgninger på. Det kan oftest klares ved at bruge søgeordet i URL’en, title og sidens overskrift, samt en passende SEO-optimeret tekst.

Så snart sitet ranker så godt, at det kan tiltrække organisk trafik fra Google, har det en meget bedre chance for at kunne bestå et manuelt review af en af Googles interneteksperter. Først da er sitet klar til, at du kan udgive den artikel, der skal give linkjuice til din eller dine kunders hjemmesider.

Linkbuilding strategi for PBN-sites

Det er aldrig en god ide, at starte med at bygge backlinks til din eller kunders hjemmesider, før

  • Du er sikker på at domænet er blevet indekseret
  • Sitet ranker for webadressen
  • Du har etableret links til et andre autoritative sites

Når du placerer et backlink til din egen hjemmeside, er det en god ide at vælge den side på sitet, som der er flest backlinks til fra andre autoritative domæner. Derved er du sikker på, at din hjemmeside får størst mulig værdi ud af linket.

Husk også at foretage intern linkbuilding til den pågældende side fra andre og – måske nok vigtigst – forsiden på PBN-sitet. Det hjælper Google med at finde linket hurtigere og får den pågældende side på PBN-sitet til at fremstå som den vigtigste på sitet. Det øger værdien af linket til din hjemmeside endnu mere.

Sådan overlever dit PBN-site et manuelt review

Før eller siden vil du komme ud fra, at et af sitene i dit PBN-netværk bliver udsat for et manuelt review af Google. Skal sitet og dermed måske hele dit PBN-netværk have de bedste chancer for at overleve et sådant review, skal du sørge for at:

  • Kontaktinformationerne angiver en korrekt adresse, mailadresse og et telefonnummer, som revieweren kan verificere, rent faktisk eksisterer. Sørg også for, at det fremstår som om, der er en rigtig person bag hjemmesiden. Enten ved at bruge en virkelig person med billede og profilinformationer eller ved at skabe en fiktiv persona til formålet.
  • Her bør du undgå at gøre den fodfejl at bruge et billede af en person fra en af nettets gratis eller betale billeddatabaser. Det er nemt at finde ud af for revieweren med en Google-billedsøgning.
  • Kommentarer på en eventuel blog ser ægte ud og at du har svaret på dem. Opret et par falske profiler, der skriver kommentarer og svar så med den profil, som sidens ejer eller administrator har. Det skal se troværdigt ud i andre folks øjne – også Googles reviewer.
  • Sitets privatlivspolitik er beskrevet på en separat side eller er let at finde på f.eks. Om- eller Kontakt-siden. Google kræver, at alle deres AdSense-brugere har en sådan side og anser det også som tegn på, at der står en seriøs udgiver bag siden. Så opret siden med en tekst, der ligner den privatlivspolitik, du kan finde på f.eks. nyhedsmediernes hjemmeside og husk at linke til den i sitets footer, så det er nemt at finde siden for Googles reviewere – og alle andre for den sags skyld.

Historien om Private Blognetværk

Faktisk er historien bag Private Blog Netværk ret interessant. Deres oprindelse fortaber sig i internettets milliarder af hjemmesider og en søgning på Google Trends viser, at de første søgninger på ”Private Blog Networks” fandt sted omkring 2005. Men teknikken har sikkert eksisteret og været anvendt af SEO-bureauer og SEO-eksperter i mange år før det.

PBNs blev faktisk først for alvor kendt i offentligheden, da Google straffede et par meget store PBN-netværk i 2014. Det gav en masse opmærksomhed, men sendte samtidig et klart signal til alt og alle om, at PBN ikke var nogen sikker vej at gå. Derfor døde interessen for PBN hurtigt ud igen i den brede offentlighed.

Men i SEO- og online marketingbranchen vedblev PBN med at være interessante. For når vi kigger nærmere på, hvorfor Google opdagede de to store blognetværk, er det tydeligt, at det var nogle indlysende fodfejl der førte til opdagelsen. For normalt er det meget svært for Google at opdage, hvis du har bygget dit netværk op på den rigtige måde.

Hvordan opdagede Google de to PBN-netværk i 2014?

Årsagen til, at Google opdagede de to blognetværk, var, at de anvendte artikler med ufatteligt dårligt indhold. Samtidig var begge netværk blevet overmodige og var begyndt at annoncere for deres tjenester i fuld offentlighed. Det gjorde det ekstra nemt for Google at finde netværket og slå ned på deres sites.

Så fordi de to netværk var blevet for sløsede med kvaliteten og begyndte at annoncere offentligt, blev der slået ned på dem. Men siden har der ikke været nogle større nyheder omkring lignende fangster fra Googles side.

Et PBN er svært at opdage for Google

Det skyldes sandsynligvis, at et godt bygget PBN er utroligt svært for Google at fange alene ud fra deres algoritmer. Der er brug for menneskelig hjernekraft og et stort research-arbejde, for at det kan lade sig gøre. Derfor er det oftest kun i de få tilfælde, hvor Googles algoritmer sender en side til review hos Googles team af interneteksperter, at de måske fanger noget, der får dem til at undersøge sitets baggrund nærmere.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for, at hvert af dine sites i dit PBN fremstår som et selvstændigt, uafhængigt website, der tilbyder indhold af høj kvalitet og kun linker til autoritative websites. Måske har de enkelte PBN-sitet tilmed selv links fra lignende autoritative sites på grund af indholdets kvalitet.

Samtidig er det vigtigt, at de forskellige sites i dit PBN ikke linker til hinanden, og at de har forskellige udgivere, ligger på forskellige webhoteller og at domænerne ejeres af forskellige personer eller firmaer, der ikke umiddelbart kan spores til at være forbundne.

Et par gode råd på falderebet

Først og fremmest handler det om hvad du skal bruge netværket til.

Hvis du skal bruge det til videresalg af links er mit råd bare at gå i krig og få gang i så mange domæner som muligt uden at tænke for meget på design, nicher etc.

Skal du derimod bruge det til dine egne projekter er mine råd:

At bygge et godt og velfungerende PBN som ikke bliver opdaget, tager tid og kræver en stor arbejdsindsats. Det kræver også en god strategi og planlægning – samt at du hele tiden behandler hvert site i netværket med samme respekt, som var det din egen hjemmeside.

Den værste fejl du kan begå, er at gå for hurtigt frem med linkbuildingen til din hjemmeside fra sitene i dit PBN-netværk. Det kan hurtigt give dig problemer og føre til, at Google bliver mistænkelig. Hellere vente en måned eller to mere mellem hvert link, så links fra dine PBN-sites kommer over tid og ikke i bunker.

Et PBN er en langsigtet investering, der hele tiden kræver, at du udvikler nyt indhold. For Google vægter friskhed højt, når det skal vurdere en given hjemmeside. Det vil sige, at du ikke kan tillade dig, at glemme at udgive indhold regelmæssigt på de forskellige PBN-sites, hvis du vil have, at de skal blive ved med at beholde deres værdi.

Som tommelfingerregel bør du udgive nyt indhold minimum en gang hver måned og gerne oftere, alt efter niche og konkurrencesituation. Du bør også opdatere en eller to sider hver måned. Enten ved at rette forskellige steder i indholdet, eller ved at udvide det med flere informationer om sidens emne.

Følger du de retningslinjer, tips og tricks, som vi giver i denne artikel, er du sikker på, at du får det største udbytte af dit PBN-netværk – og mindsker risikoen for nogensinde at få opdaget dit PBN-netværk af Google.

God vind med projektet!

📝 Få success med SEO i 5 simple trin Optimer din hjemmeside nu og opnå bedre placeringer på Google.

Følg trin-for-trin vejledningen og oplev en perfekt optimeret side, som Google vil elske.

reklamelink

Kristian Ole Rørbye

OM Kristian Ole Rørbye

Jeg er online iværksætter med over 15 år i webbranchen, hvor jeg har arbejdet professionelt med salg, marketing og optimering. Min stærkeste side er optimering af hjemmesider vha. SEO samt konverteringsoptimering.

Skriv en kommentar

+