Slettede domæner: Udløbne domæner kan være en guldmine

Hvis du kender lidt til SEO, så har du helt sikkert hørt om begrebet slettede domæner også kaldt udløbne domæner og brug af disse til for eksempel 301 redirects, PBN eller til at bygge en ny hjemmeside indenfor samme niche som det gamle domæne havde.

Udløbne domæner er tidligere aktive domæner, som ikke blev fornyet af ejeren. Dette betyder, at de er tilgængelige til at blive købt og tages i brug igen.

Men hvorfor er dette relevant for dig og SEO?

I denne artikel vil vi forklare, hvordan du kan drage fordel af udløbne domæner og bruge dem i dit affiliate og SEO arbejde.

Hvorfor er udløbne domæner vigtige?

Der er især to ting der spiller ind når man taler værdi af “udløbne eller slettede domæner” og det er linkprofil og alder på domænet. Man kan også være heldig at finde domæner der faktisk stadig har trafik.

Det er derfor at udløbne domæner kan være en guldmine for folk der arbejder med SEO.

Den faktor som jeg personligt kigger mest på er uden tvivl kvaliteten af de links som domænet har.

Forestil dig at du interessere dig for hunde og katte og gerne vil lave en affiliate side omkring dette.

Hvis du her kunne finde et domæne der tidligere have været en webshop indenfor branchen og som havde nogle stærke og relevante links fra for eksempel producenter af hunde og kattefoder.

Ved at købe dette udløbne domæne og efterfølgende bygge din kæledyrs affiliate side op på det vil give dig en klar fordel, fremfor at starte med et helt nyt domæne.

En anden ting man kan bruge udløbne domæner til er som nævnt herover, at lave en 301 redirect ind til ens egen hjemmeside.

Har du f.eks en side indenfor finans og du finder et udløbet og slettet domæne med stærke links fra f.eks finans.dk og borsen.dk, ja så vil det være oplagt at købe det og lave en 301 redirect ind til dit domæne – bemærk at der er en del ting man lige skal have styr på når man laver denne type redirect, hvilket jeg kommer til at dække i en artikel for sig i nærmste fremtid.

Sådan finder du de bedste udløbne domæner

Nu hvor du ved, hvorfor udløbne domæner er vigtige, er det tid til at lære, hvordan du finder de bedste og hvad man især skal være opmærksom på inden man køber domænet.

Jeg vil her i guiden udelukkende fokusere på .dk domæner, da jeg tænker det er mest relevant for mine læsere og selve strategien kan da også sagtens bruges på .com domæner bortset fra delen omkring hvor man finder de udløbne domæner.

Services til at finde slettede domæner:

ServiceOpdateringSorteringPris / årFind udløbne domæner
Webhosting.dk Opdateres én gang i døgnetNem alfabetisk sortering og efter antal dage domænet har været udløbet70 kr. for .dk domænerWebhosting.dk
Simply.com DomæneninjaOpdateres flere gange i døgnetSamme som hos Webhosting + domænets alder84 kr. for .dk domænerSimply.com

Personligt bruger jeg selv Simply.com selvom det koster lidt ekstra og grunden til at jeg gør det, er at jeg synes deres interface/brugerflade er 10x mere brugervenlig og især hvis man vil bruge domænet til en 301 redirect er det virkelig nemt via deres kontrolpanel.

Her screen shots, der viser hvordan det ser ud hos de to services:

Simple.com domæneninja:

Simple.com domæneninja - oversigt over slettede domæner og udløbne .dk domæner

Webhosting.dk udløbne domæner oversigt:

Webhosting.dk udløbne domæner oversigt:

Links til det udløbe domæne

Dette er som nævnt den faktor som jeg selv ligger mest vægt på når jeg skal købe slettede domæner. Jeg bruger her Ahrefs.com til at se hvilke links domænet har. Tag et kig på deres gratis backlink checker her: https://ahrefs.com/backlink-checker

Der findes også danske SEO-værktøjer så som Morningscore der kan gøre det – bemærk at begge værktøjer koster penge, men ved Morningscore har du mulighed for at prøve hele toolet i 14 dage gratis, hvor du ved Ahrefs, kun har begrænset adgang.

Andre tools til at tjekke links:

Tjek det udløbne domæne inden du køber

Når du så har fundet et domæne du synes har gode links og som du finder værdifuldt for din forretning er det tid til lige at lave et par simple tjek, inden du køber det.

  • Wayback: Indtast domænet i https://archive.org/web/ og tag et kig på hvad der tidligere har været på domænet. Her er det især vigtigt at vurdere om det der har været på domænet ligner en reel forretning eller om det har været brugt til spam.
Tjek det udløbne domæne inden du køber
  • Dårlige links: Tjek for spam links – ligesom du tjekker for gode og stærke links, så er det også vigtigt at du tjekker at domænet ikke har en masse links, der ligner nogle der ikke er naturlige.
  • Google indeks: lav en “site:” søgning i Google på domænet, det gør du ved at på Google.dk indtaster du følgende: site:detslettededomænenavn.dk og så tager du et kig på det der kommer frem. Har domænet været udløbet i lang tid kan det sagtens være at der ikke kommer noget frem. Hvis der kommer noget frem, så vurder om det ser reelt ud og ikke ligner spam eller andet der ikke giver mening for domænet.
site: søgning på Google.dk med udløbne domæner

En sidste ting du kan gøre og som først at muligt at tjekke når du HAR købt domænet er at få det tilføjet i Google Search Console og så tjekke om det skulle have nogen form for manuel straf fra Google herinde. Det er meget sjældent at det sker, men det er værd lige at tjekke inden du begynder at bruge alt for meget tid og kræfter på domænet.

Og det er egentlig det – nu er du klar til at købe dit første udløbne domæne.

Husk på, at der ikke er nogen garantier for at man får hurtigere og bedre placeringer ved brug af slettede domæner, men min erfaring, hvor jeg købte mit første udløbne domæne tilbage i 2010 siger mig, at det virker og stadig gør!

Jeg anbefaler:

Gratis regnskabsprogram

Trustpilot:
★★★★★

Opret gratis konto

Send faktura på 2 min.

Få økonomisk overblik

OPRET KONTO
Billigt webhotel

Trustpilot:
★★★★★

Spar 67% på webhotel

Hjemmeside med 1-klik

24/7 dansk support

BESTIL HER
Gratis webshop

Trustpilot:
★★★★★

Opret gratis webshop

Dansk udviklet og support

Optimeret til Google

OPRET SHOP

reklamelinks

Kristian Ole Rørbye

OM Kristian Ole Rørbye

Jeg er online iværksætter med over 15 år i webbranchen, hvor jeg har arbejdet professionelt med salg, marketing og optimering. Min stærkeste side er optimering af hjemmesider vha. SEO samt konverteringsoptimering.

Skriv en kommentar