Webmail: Sådan opretter du en webmail hos de mest populære udbydere

Hvad er en webmail?

En webmail er en email-service, som du kan tilgå direkte via din webbrowser. Du skal altså ikke have installeret et eksternt program for at læse og sende e-mails. Det eneste, det kræver, er, at du har adgang til internettet.

Der findes mange gratis webmail-udbydere, som du kan oprette en mail hos, hvoraf de mest populære i Danmark er Gmail og Outlook. En af fordelene ved disse udbydere er, at det ikke koster noget at oprette en e-mail.

Ulempen er, at valgmulighederne efterhånden er ret indsnævrede, da der ligger mange millioner webmails hos de enkelte udbydere. Det skyldes, at de ender på henholdsvist @gmail.com og @outlook.com, hvorfor du skal være kreativ for at finde en ledig e-mailadresse.

Se også: Hastighedstest – hvor hurtigt er dit internet?

I mange tilfælde resulterer det i en mindre attraktiv mailadresse. Du er ofte nødt til at kombinere bogstaver og tal for at finde en ledig e-mailadresse – og det er ikke altid den bedste løsning, hvis du vil have en nem og genkendelig e-mail.

Hvordan får jeg en unik og personlig webmail?

Udfordringen med at finde et navn på de gratis webmails er heldigvis nem at løse. Hvis du ønsker en unik og personlig webmail, kan du med fordel købe et domænenavn og webhotel med en tilhørende webmail.

Hos de fleste hostingselskaber kan du knytte en webmail til dit domæne. Jeg har eksempelvis mailen kontakt@kristianole.dk, hvilket er langt mere attraktivt, end hvis jeg skulle vælge en tilsvarende e-mailadresse hos enten Gmail eller Outlook.

For at oprette en unik mail skal du købe et domænenavn og et webhotel, hvilket er forholdsvist simpelt. Du skal blot finde et ledigt domænenavn, som du ønsker at basere din e-mail på. Det kan eksempelvis være dit efternavn eller noget, der er en smule mere kreativt.

Hvis du driver virksomhed og ønsker en professionel e-mailadresse, er dette samtidig en god løsning – og du behøver hverken at have forstand på, hvordan man opbygger en hjemmeside eller andre it-kompetencer for at komme i gang med en professionel webmail.

Oversigt over udbydere af webmail

Hvis du vil have en personlig og unik webmail, skal du først og fremmest vælge, hvor du ønsker at have den hostet. Herunder har jeg samlet en oversigt over de mest populære tjenester, hvor du har mulighed for at oprette en personlig webmail med dit eget domænenavn.

#1: Simply webmail (UnoEuro webmail)

simply webmail

Jeg bruger selv Simply webmail (tidligere UnoEuro webmail), og det skyldes flere ting. Først og fremmest er det her, jeg hoster størstedelen af mine domæner, hvilket skyldes deres attraktive prisniveau, brugervenlighed og generelle kundeservice.

Herudover er det nemt at bruge Simply webmail – og det gør sig gældende, både når du skal købe et domæne, oprette din e-mailadresse og administrere den. Uanset, hvilket webhotel du vælger, kan du oprette et ubegrænset antal af webmails.

Sådan opretter du Simply webmail:

  1. Gå til Simply.com.
  2. Vælg ‘Basic Suite’.
  3. Indtast det ønskede domænenavn.
  4. Hvis det er ledigt, opretter du en konto og betaler.
  5. Log ind i kontrolpanelet og klik på ‘E-mail’.
  6. Klik på ‘Opret ny e-mail konto’.
  7. Indtast den ønskede e-mailadresse og adgangskode.
  8. Klik på ‘Opret e-mail konto’.

Sådan logger du ind på Simply webmail:

  1. Gå til Simply.com.
  2. Klik på ‘Webmail’ i menubjælken.
  3. Indtast din e-mailadresse og din adgangskode.
  4. Klik på ‘Åbn webmail’.
  5. Nu kan du sende og modtage mails.

Du kan oprette en webmail ved at købe et domæne og webhotel, som koster fra omkring 10 kr. om måneden. Her har du også mulighed for at bygge en hjemmeside, uden det har nogle ekstra omkostninger.

#2: One.com webmail

One.com webmail

One.com tilbyder ligeledes en ganske udemærket webmail til en skarp pris og et nemt system, som helt sikkert er værd at anvende. Her kan du oprette en unik webmail 9 kr. om måneden i det første år, hvorefter prisen stiger til 15 kr. pr. måned.

For at oprette din egen e-mailadresse, skal du købe et domæne. Det koster 60 kr. om året, hvorfor de samlede årlige omkostninger bliver omkring 200 kr., som du betaler én gang om året for at have en webmail hos One.com.

Sådan opretter du One.com webmail:

  1. Gå til One.com.
  2. Klik på ‘Alle produkter’ i menubjælken.
  3. Under ‘Start’ vælger du ‘E-mail’.
  4. Klik på ‘Læg i kurv’.
  5. Indtast det ønskede domænenavn.
  6. Hvis det er ledigt, klikker du på ‘Læg i kurv’.
  7. Indtast dine kontakt- og betalingsoplysninger.
  8. Når du er logget ind, klikker du på ‘Dashboard’.
  9. Klik på ‘E-mail’.
  10. Klik på ‘Ny konto’.
  11. Indtast din ønskede e-mailadresse og adgangskode.
  12. Klik på ‘Opret konto’

Sådan logger du ind på One.com webmail:

  1. Log ind med dine oplysninger.
  2. Klik på din bruger i menuen.
  3. Klik på ‘Webmail’.
  4. Indtast dine kontaktoplysninger.

#3: DanDomain webmail

DanDomain webmail

DanDomain er endnu en stor udbyder af domæner, webhoteller og webmails. Her kan du også oprette din egen personlige webmail, men som noget unikt behøver du ikke at oprette et webhotel.

Prisen for en webmail hos DanDomain starter ved 10 kr. om måneden, hvis du vælger den billigste pakke. Der er også andre muligheder, men i de fleste tilfælde er det nok at starte med den billigste webmail.

Sådan opretter du DanDomain webmail:

  1. Gå til Dandomain.dk.
  2. Klik på ‘E-mail & Office’ i menubjælken.
  3. Vælg ‘Professionel e-mail’.
  4. Klik på ‘Køb’ under ‘MailHotel (POP3 & IMAP)’.
  5. Indtast det ønskede domænenavn.
  6. Hvis det er ledigt, så klik på ‘Fortsæt bestilling’.
  7. Klik på ‘Ny kunde’ og indtast dine kontaktoplysninger.
  8. Klik på ‘Godkend og betal’.

Sådan logger du ind på DanDomain webmail:

  1. Gå til webmail.dandomain.dk.
  2. Log ind med dine loginoplysninger.
  3. Nu kan du sende og modtage e-mails.

#4: Scannet webmail

Scannet webmail

Hos Scannet har du mulighed for at oprette en webmail, uden du skal oprette et webhotel. En Scannet webmail er blandt de dyrere på markedet, men til gengæld er systemet brugervenligt, og du kan oprette et ubegrænset antal mails.

Prisen for en Scannet webmail er fra 49 kr. om måneden, hvorfor du primært skal vælge denne løsning, hvis du ikke har noget imod, at det er lidt dyrere. Hvis du har et mere avanceret behov, har du mulighed for at udvide din mail med eksempelvis Hosted Exchange.

Sådan opretter du en Scannet webmail:

  1. Gå til Scannet.dk.
  2. Klik på ‘E-mail & Office’.
  3. Klik på ‘Mailhotel’.
  4. Klik på ‘Køb’.
  5. Indtast det ønskede domænenavn.
  6. Hvis det er ledigt, så klik på ‘Fortsæt bestilling’.
  7. Indtast dine kontakt- og betalingsoplysninger.
  8. Log ind og vælg din e-mailadresse og adgangskode.

Sådan logger du på Scannet webmail:

  1. Gå til webmail.scannet.dk.
  2. Indtast din e-mailadresse og adgangskode.
  3. Klik på ‘Log ind’.
  4. Du kan nu sende og modtage e-mails.

#5: Gigahost webmail

Gigahost webmail

Gigahost er en stor udbyder af webhoteller og domæner, og jeg vil anbefale, at du primært bruger deres webmail, hvis du også skal have en hjemmeside. De tilbyder stabil hosting med tilknyttet webmail, men prisen er højere end hos de øvrige udbydere.

Det skyldes blandt andet, at deres kerneprodukt er webhoteller. Der er derfor ikke en specifik webmail-service som hos eksempelvis DanDomain. En webmail forudsætter, at du opretter et webhotel og et domæne – og det koster fra 29 kr. om måneden.

Sådan opretter du en Gigahost webmail:

  1. Klik på ‘Bestil nu’.
  2. Indtast dine kontaktoplysninger.
  3. Klik på ‘Fortsæt til betaling’.
  4. Når du har betalt, kan du logge ind.
  5. Tilknyt et domæne til dit webhotel.
  6. Konfigurér din webmail i kontrolpanelet.

Sådan logger du ind på din Gigahost webmail:

  1. Gå til webmail.gigahost.dk.
  2. Indtast dine loginoplysninger.
  3. Klik på ‘Log på’.
  4. Nu kan du sende og modtage e-mails.

Andre udbydere af webmails

Hvis du ikke ønsker at betale for et unikt domæne, som du kan basere din e-mailadresse på, kan du i stedet vælge en anden løsning. Her har du ikke mulighed for at vælge dit eget domænenavn, men du skal heller ikke betale for din e-mail.

Der findes forskellige services, som kræver, at du har et andet abonnement, før du kan oprette en webmail. Det gælder eksempelvis for Stofa og YouSee, hvor du har mulighed for at oprette din egen webmail, hvis du er kunde i forvejen.

Herunder følger en gennemgang af de forskellige webmail-udbydere, som ikke kræver, at du køber et domæne, et webhotel eller et mailhotel. Andre webmails kræver blot, at du opretter en mail-konto, hvorefter du er kørende.

Stofa webmail

Stofa webmail

Hvis du har bredbånd hos Stofa, kan du oprette en gratis mail. Din e-mailadresse kommer til at ende med @stofanet.dk, men der er langt færre brugere end på eksempelvis Gmail. Det betyder, at der er god sandsynlighed for, at du kan få personlig mail, som ikke indeholder tal eller andre symboler, fordi de øvrige er optagede.

Du kan oprette 5 gratis mailkonti, og der medfølger et spamfilter, som sikrer, at du ikke får usikre eller uønskede e-mails. Herudover har du med Stofa WebMail mulighed for at logge på din webmail direkte via browseren.

Du logger ind her: https://webmail.stofa.dk/

YouSee webmail

YouSee webmail

YouSee webmail er et oplagt valg, hvis du i forvejen er kunde hos YouSee. Ligesom med Stofa webmail kræver det, at du er kunde hos YouSee, hvis du vil gøre brug af deres webmail. Du opretter en mail via selvbetjeningen, og du får adgang til alle de funktioner, du forventer af en webmail.

Du kan oprette automatisk mailsvar, integrere kalender, oprette kontaktpersoner, redigere din signatur og en lang række andre funktioner. Der medfølger et smart antispam-filter, som sørger for at filtrere uønskede mails fra.

Du logger ind på YouSee her: https://webmail.yousee.dk/

Outlook webmail

outlook webmail

Outlook webmail er en service, du kan gøre brug af kvit og frit. Det er en populær webmail, som blot kræver, at du opretter en mailkonto. Du kan vælge mellem tre forskellige endelser, som du kan basere din e-mailadresse på.

Vælg mellem følgende:

  • dinmail@outlook.dk
  • dinmail@outlook.com
  • dinmail@hotmail.com

Hvis du kan leve med, at din e-mail får en af ovenstående adresser, er der god grund til at vælge Outlook. Her får du mail og kalender samlet på ét sted, så du nemt kan holde styr på dine aftaler og vigtige begivenheder.

Du logger ind her: https://outlook.office365.com/mail/inbox

Hvilken webmail skal jeg vælge?

Dit valg af webmail bør først og fremmest afhænge af, om du ønsker et unikt domæne, eller om du kan leve med en mail, som ender på udbyderens domænenavn. Sidstnævnte løsning er i mange tilfælde gratis, og det fungerer fint til privat brug.

Hvis du derimod ønsker en unik webmail, er der god grund til at investere i et domæne, som du kan basere din webmail på. Her har du stor frihed i forhold til at vælge domæne, og jeg anbefaler, at du bruger Simply.com, hvis du vælger denne løsning.

Baserer du din webmail på et unikt domæne, kan du samtidig bygge en hjemmeside på domænet. På den måde får du din hjemmeside og e-mailadresse til at være kædet sammen, så din virksomhed fremstår professionel.

Skriv en kommentar