Pricerunner har altid været der som en af de største affiliate-sites i Danmark, hvor man kan sammenligner priser på stort set alting.
Og det er de stadig… men der er kommet et nyt tiltag til, hvor de nu også tilbyder andre affiliates at kunne vise deres feed på ens hjemmeside og få en pris pr. klik hver gang nogen klikker sig videre.
Jeg blev selv opmærksom på det her for et lille års tid siden, da en medarbejder fra Pricerunner kontatede mig og spurgte om jeg kunne være interesseret i at prøve det af på en af mine sider, hvilket jeg gjorde, men jeg fjernede det også hurtigt igen, da selve rapporteringen af indtjeningen foregik via mail hver uge i et excel ark der var svært at tyde.
Nu har de fået lavet et login til et publisher center / affiliate dashboard, hvor man kan følge med i indtjeningen dag for dag og man kan se hvilke af ens medier der får kliks samt hvilke produkter der kilkkes på.
Dette har gjort det meget mere interessant i mine øjne og sammen med deres widget byggerm som jeg kommer ind på senere i indlægget, er der her virkelig et spændende potentiale for det danske affiliate marketing marked.
Men hvorfor tilbyder Pricerunner pludselig dette er der nok mange der spørg sig selv. Mit gæt er, at de kunne mærke konkurrencen på affiliate markedet og i stedet for at miste en stor del af kagen til affiliate der bruger Partner-ads, Adservice etc. så valgte de at dele deres provision og gøre deres data tilgængelig og derved miste en meget mindre del af omsætningen.
Skal Parnter-ads og andre netværk være bekymret?
Der er ingen tvivl om, at især Partner-ads kommer til at kunne mærke at Pricerunner er kommet med i gamet. Partner-ads har rigtig mange danske shops og det er mange af de samme som Pricerunner viser i deres sammenligninger.
Pricerunners fordel er her, at de også har de store shops så som Bilka etc., hvilket giver en bedre brugeroplevelse og en klar fordel for Pricerunner.
Der hvor Pricerunner især kommer til at tage salg af Partner-ads er på programmer som har en lav % provision og produkter, der koster under 500-600 kr og især ved hus og have kategorierne – er mit gæt.
Ved Partner-ads får man en % af hvert salg man laver og procentsatsen kan svinge fra 2% op til 30-40%.
Hvis en shop hos Partner-ads tilbyder 2-3% i provision og har mange produkter der koster under 500-600 kr, så er det oplagt at prøve Pricerunner af i stedet, da man her vil kunne få 1,5 til 7,5 kr pr klik afhænging af kategorien. Top kategorien er kontaktlinser, som giver 7,5 kr. / klik.
Du kan se prislisten for klik afhængig af kategori her: https://www.pricerunner.dk/info/price-list
Det fungere så på den måde, at Pricerunner beholder 40% af klikprisen og du som publisher/affiliate får 60%.
Så er det f.eks “brætspil” som står til 3.20 kr. / klik vil du her få: 3.20 x 0.6 = 1.92 kr / klik.
Er der flere penge at tjene som affiliate ved at skifte til Pricerunner?
Det er et af de helt store spørgsmål og noget jeg stadig er ved at teste.
Som nævnt herover så er det oplagt og vigtigt at kigge på to ting:
- Programmer der giver en lav procent, f.eks 2-3%
- Og så her kigge på de produkter der koster under 600 kr
Du kan også tage et kig på hvilken EPC du har ved det pågældende program, det er her vigtigt, at du er sikker på at EPCen stemmer overens med det antal klik og indtjening du har.
Hvis EPCen er under 1 kr, ja, så er det næsten en no-brainer at teste det af her. Hvis du allerede ved hvor mange klik du præcis før fra et program kan du også lave en udregning her hvor du tager antal klik x pris pr klik.
Se udregningen her:
Lad os se på udregningen hvis det er en shop der giver 2% af salget hos Partner-ads.
Lad os antage at du sælger et produkt til 300 kr.
- Her ville du få: 300 kr. x 0.02 = 6 kr.
Men regnstykket mangler lidt, da det ikke er alle de besøgende du sender over til shoppen der konvertere til en kunde, det er ihvertfald meget sjældent at det sker.
Det er måske 10% af de klik du sender derover der bliver til et salg og så ser regnestykket sådan her ud:
- (300 kr x 0.02) x 10% = 0.6 kr.
Som du kan se, så vil det her klart kunne betale sig at prøve Pricerunner af, da det så vil fordoble din indtjening i selv den mindste “klik-pris kategori”.
Store medier har brugt Pricerunner i mange år
Tidligere var det mest ved de store medier med meget trafik at man stødte på Pricerunner, hvilket man stadig gør – se f.eks her fra eb.dk hvor de linker til en iPhone 13 på Pricerunner:
Herover linker eb.dk til en sammenligning på Pricerunner og det er så først efter at de besøgende er kommet over på Pricerunner og de klikker sig videre derfra en en shop, at det tæller som et klik.
Jeg har hovedsageligt brugt den widget hvor man linker direkte til shoppen (se eksempel her hvor jeg skriver om office pakken eller her, hvor jeg sammenligner priser på PS5) fra affiliate siden, så det ikke først skal forbi Pricerunner – mere om det herunder.
Hvordan fungerer Pricerunners widget bygger?
Som nævnt findes der forskellige typer af widgets/feeds man kan lave og vise på sin hjemmeside og du kan faktisk selv teste det af – også uden at have en publisher aftale på plads. Du finder widget bygger her: https://www.pricerunner.dk/widget
Som du kan se er der 6 forskellige typer du kan lave. Den jeg har haft brugt mest er den første “Med prissammenligning”.
Den fungerer på den måde at du indtaster navnet på produktet, lad os tage flyverdragten der hedder “Mikk-Line Flight Suit – Puce Brown” som et eks:
Indtast navnet og vælg produktet når det bliver vist:
Herefter vælger du hvor mange butikker du vil vise og trykker “Generer forhåndsvisning”.
Og så kan du se widget:
Der er muligt at style den en smule med knap farve, om man vil vise pris, billeder etc.
Hvis du er godkendt publisher, får du et ID, som du kan tilføje og det er så det der tracker de klik du laver.
I eksemplet fra eb.dk viste den en widget med “sammenlign pris” knapper og det er den der hedder “Med laveste pris”.
Den ser sådan her ud med vores flyverdragt eksempel:
Hvordan ser deres publisher center ud?
Som jeg nævnte i starten var en af grundene til at jeg ikke valgte at teste Pricerunner af i starten at jeg ikke var fan af de rapporter der blev sendt hver uge i excel format, hvor man så skulle prøve at tyde tallene. Det er heldigvis en saga blot og nu får man et login til https://www.pricerunner.dk/publisher/ hvor man kan følge med i antal klik, hvilke produkter der performer bedst samt sortere ud fra ID (ID er knyttet til domænet, så hvis man har flere domæner/affiliate sites, får de hvert sit ID).
Her et screenshot fra publisher center, hvor jeg har blurret tal væk og fjernet graf:
Det er forsiden du ser herover og man kan så klikke sig ind på statistik siden, hvor man kan se præcis antal klik for en dag eller periode, samt hvilke IDer / medier der har fået kliks.
Konklusion
Pricerunner er uden tvivl kommet for at blive og det bliver spændende at se, hvor meget success de får med at få mindre affiliates til at skifte over til dem.
Jeg er stadig ikke selv 100% overbevist om at det kan betale sig at skifte, så jeg tester stadig af på et par udvalgte medier og holder øje med om indtjeningen falder eller stiger.
Regnestykket jeg lavede herover holder nogenlunde, men der kan sagtens være mange andre faktorere der spiller ind som man skal tage højde for, så mit råd er ikke blot at skifte i blinde, hvis man har en lavere EPC, men lige teste det af stille og roligt og se om det giver mening.
Har du prøvet at teste Pricerunner af på din side og hvad har du erfaret? Skriv gerne en kommentar herunder.
Hej Kristian
Jeg vil høre om du har en opdatering i forhold til din erfaring omkring Pricerunner?
Har du fundet det værd at bruge?
Jeg har en Affiliate side, der sælger lidt dyrere produkter inden for tech, men EPCen er voldsom lav. Jeg ved ikke om det er fordi, jeg gør noget forkert, eller hvad det er, men har i hvert fald overvejet Pricerunner i stedet, og vil i den forbindelse bare høre om du havde nogle nye tanker omkring det.
Mvh
Anders
Hej Anders,
Jeg bruger det stadig og har gode erfaringer med det- Så min anbefaling er, at du prøver at teste det af på nogle af de sider på dit domæne der får meget trafik og så vurdere om det giver mening.
Mvh.
Hej Kristian
Tak for svaret. Jeg er nu blevet godkendt til Pricerunner, og har prøvet at lege lidt med deres widget. Jeg er dog stødt på et problem.
De bliver fjernet hvis man har ad-blocker på. Er der en måde man kan undgå det?
Mvh
Anders
Hej Anders,
Det har jeg ikke selv oplevet – hvilken ad-blocker bruger du?
Eneste måde at komme uden om det på er at få lavet url om, da det nok er den der tricker ad-blocker. Så f.eks med en service som wecantrack hvor url bliver lavet om ville være en mulighed.
Mvh.
Hej Kristian
Jeg bruger et, der hedder Adblock Plus(gratis).
Har nu hørt fra et par stykker, at widgetten ikke bliver fjernet af deres adblocker, så måske det bare er min.
Hej Anders,
Godt at høre at den hovedsageligt bliver vist rundt omkring 🙂
Jeg har oplevet tidligere at affiliate links fra f.eks partner-ads, adservice og nogle udenlandske affiliate netværk bliver blocket i Adblocker, hvor det efterfølgende er blevet løst på en eller anden måde.
Det jeg har gjort ved f.eks adservice links der bliver blocket er at bruge en plugin som “Affiliate Links Lite” hvor du kan lave redirects.
Hej
Er der andre der oplever at Pricerunners affiliate netværk er nede i øjeblikket?
Mvh
Alex
Hej Alex,
Det virker fint hos mig, både deres login, stats og affiliate links.
Hvad var det der ikke virkede hos dig?
Mange tak for disse anbefalinger!
Det var så lidt Nicholas 🙂
Tusind tak for dit skriv. Mega spændende. Er virkelig meget i tvivl hvad der vil være bedst for mit site.
Men jeg tror det skal prøves. Kan man vælge at det kun er på nogle af ens sider at man bruger pricerunner og fx partner Adds link på andre under samme hjemmeside?
Mvh Lisbeth
Hej Lisbeth,
Ja, det er netop også den fremgangsmetode jeg bruger, hvor jeg stille og roligt tester det af på nogle udvalgte undersider og ser om det giver mening.
Mvh.
Krisitan
Hej Kristian!
Finns Pricerunners affiliateprogram även i Sverige? Jag lyckas inte hitta det på något nätverk. Hittar inte heller någon information på Pricerunners hemsida.
Vänligen
Johan
Hej Johan,
Ja, det findes også i Sverige, hvor jeg også bruger det på nogle af mine medier. Du kan se deres widget tool her: https://www.pricerunner.se/widget
Se på deres kontakt side og find en e-mail der, som du skriver til at du vil være affiliate – så er jeg sikker på at de hurtigt svare og sender dig den info du skal bruge 🙂
Hej igen,
Tack, det var lite undangömt på sajten.
De betalar alltså endast genom EPC (klick), eller kan man välja? Jag blev lite lost in translation i texten 🙂 du kanske menade vanlig affiliate genom affiliatenätverk som erbjuder t.ex 5% provision jämfört med pricerunner som erbjuder EPC? Produkterna på mina webbsidor kostar nästan alltid några tusen kronor styck, så frågan är om jag tjänar på EPC istället för provision på allt från 3 till 10-12% beroende på program.
Jag ser faktiskt ingen e-post för publishers, men hittade ett fält under widget-sidan (Vill du bli partner?) där telefonnummer och e-post kunde fyllas i. På sidan https://www.pricerunner.se/info/contact hittar jag endast kontakt för “Butiker och tillverkare” samt “Annonsörer”. Normalt kallas ju butikerna annonsörer.
Allt gott, och tack för svar!
Hej Johan,
Hos Pricerunner tilbyder de udelukkende at du tjener penge hver ved klik. Du kan se priserne per klik ved hver kategori her: https://www.pricerunner.se/info/price-list
Som jeg skriver i min artikel, så er det med at teste sig lidt frem hvad der kan betale sig. Har du produkter der ikke koster meget mere end SEK 200-300 , så vil jeg nok prøve at teste det af hos dem først.
Husk også at kig på den egen EPC på de programmer du kører nu og ikke den overordende EPC for progammet hos netværket, hvor alle andre affilaites trafik tæller med.
Jeg sender dig lige en mail med min kontakt info til ham jeg skriver med inde hos Pricerunner, så kan du skrive til ham direkte 🙂
Mvh.
Kristian
Hej Kristian
Jeg er annoncør og er ikke så begejstret for Pricerunner affiliade setup.
Vil du ikke vurder at der kommer til at mangler dialog mellem Annoncør og Publisher, og det kan komme til at skade forretningen for begge parter.
Jeg kan fx ikke påvirker Publisher til bruge mit produkt feed, og samt give et extra honorar for godt samarbejde.
Jeg tænker vel også at Publisher komme til at mangle info om hvad der realt performer på Annoncørens site, da det ikke nødvendigvis afspejler hvad der performer på Pricerunner (egen erfaring)
Hvordan tænker du at jeg skal forholde mig til det?
Hilsen Christensen
Hej Christensen,
Jeg kan godt følge dig og erindre også at have hørt et Podcast med Anders Saugstrup på Markters.dk, hvor de er inde over netop det emne du beskriver her – du finder Podcast ved at søge efter “Affiliate vs. Amazon.dk og Pricerunner” på marketers.dk/blog/
Mvh.
Kristian
Hej christian
Hvordan er det præcis man får et partner id og hvordan bliver man publisher.?
Mvh.
David
Hej David,
Du skal have fat i Rune derinde fra – han kan fanges på mail: rune.jorgensen (a) pricerunner dot com
Så opretter han dig som publisher.
Mvh.
Kristian